Jag har blivit sambo…

Japp.

Hon bara tog sitt pick och pack och valde att flytta in. Som om det vore den mest naturliga sak i världen. ”Här ska jag bo” liksom. Och när jag försökte med handling visa att hon inte var så välkommen så gick hon i försvar. Hytte med armarna och ville slåss. Vad är det för sätt, liksom?

Jag kan inte kalla henne för husdjur, då jag inte valde henne. Och helst vill jag att hon flyttar ut igen. Nog för att jag är djurvän, men det sträcker sig inte till arachnaiderna, faktiskt. I synnerhet inte Tegenaria-arterna.

Bild från Google

Bilden är från Google bilder, för jag ville inte gå så nära henne med mobilkameran. Hon är ca 7 cm från framben till bakben. Och mörkare brun.

Undrar om hon är dresserbar? Och om hon kan koppeltränas? Problemet blir att sätta på henne en sele, då jag helst inte tar i henne…

(Och önskar att jag slapp se till så hon kommer ut, att jag kunde säga till nån annan att ”ta ut henne är du snäll”…)

Undrar om man kan ringa 112 för assistans i att ta ut spindlar ur huset? Jag är helt övertygad om att de fått konstigare samtal än så. Men vem? Brandkåren? Polisen? Ambulansen? Allihop?

”Jag har en inkräktare i min lägenhet som försvarar sig när jag ber henne gå. Hon är hotfull och jag är rädd.” Det ser ut som om det är en polisfråga, faktiskt… Förutom att jag inte är rädd, då.

Bara svagt äcklad.

5 svar to “Jag har blivit sambo…”

  1. Hej!
    Vilken trevlig kompis du har! Det är synd att vi inte bor närmare så skulle jag ha kunnat tagit ut den. Jag är inte rädd för spindlar, utan jag tycker att de fina.🙂
    // Tina

  2. Jag hade behövt ringa psykjouren i det läget… *brrr*

  3. Tina – jag är inte heller RÄDD för henne, men jag tycker hon är lite snuskig.

    Mimmi – Sessan höll på att få göra det efter bilden på facebook…:/

  4. Jag och A fick sällskap av en sån, när vi bodde i K-berga.. Jag tänkte ställa ett glas över den och sen få in ett papper under och på så vis få ut den.. Döm om min förvåning när glasets diameter inte räckte till utan jag fick ta min stora tekopp! *ryser*

    Men ut kom den, A och jag bestämde oss för att vi trivdes bättre i varandras sällskap utan inblandning från någon.

  5. U: Ja, de är ju obehagliga, de där stora. Det är lite svårt att tro att så stora spindlar faktiskt ÄR inhemska, men det är den vanliga europeiska husspindeln som finns i två storlekar där den största kan bli upp till 10 cm i längd från främre till bakre benpar.

    Jag är fascinerad av dem samtidigt som jag inte vill ha nån direkt närkontakt. Jag tog en såndär godisburk (fyrkantig) och en tunn kartongbit under, jag TÄNKTE spara henne i burken men kom på bättre tankar och släppte ut henne i grannens trädgård. =)

Kommentera

