Sommarkurs vs sommarjobb…

Jag har sökt båda.

Får jag inget sommarjobb så hoppas jag på att jag kommer in på nån av kurserna jag sökte. Det var en blandad kompott av både flum, kul och allvarskurser i min korg på studera.nu igår. Jag tänker läsa en kul och en allvarskurs, OM jag nu kommer in på dem, alltså.

På tal om flumkurser. Det finns en uppsjö med kurser som är seriösa, bra, intressanta osv. 15 hp i juridik, matematik, sociologi osv. Sen finns det de som är tvärtom. Som bara existerar för att studenter ska få studiemedel över sommaren om de inte får sommarjobb.

Vad sägs om följande kurser?

Disneystudier, 7,5 hp
Fotbollshistoria, 7,5 hp
Huliganism som fenomen, 7,5 hp
Myt, magi och ockultism, 7,5 hp
Dinosaurier – deras utveckling och utdöende, 7,5 hp

Jag är inte så lockad att låna en massa pengar bara för att läsa flumkurser, faktiskt. Samtidigt har den ordinarie utbildningen en sån studietakt att jag inte orkar hålla samma takt över sommaren. Dessutom är jag sur på det faktum att man som studerande inte har rätt till någon som helst ledighet. Det är både stressande och intensivt att plugga heltid och att göra det med en låg inkomst dessutom, vi behöver också vila på samma villkor som alla de som har jobb.

Är man arbetslös och inte går i nån form av arbetsmarknadsåtgärd är man ”åtminstone” ledig periodvis, även om arbetslösa (om de har tur) också jobbar på sommaren, då det finns en möjlighet att få semestervikariat.

Ja, jag tycker det är orättvist. Av den enkla anledningen att jag lägger ner heltid eller mer för min framtid, men inte har någon större möjlighet till sammanhängande ledighet. Ja, jag tycker att studenter också har rätt till sommarledigt.

För att kunna fortsätta att ge hundra procent på min programutbildning så jag kan bli det jag vill och få jobb så jag också har rätt till semesterledighet.

Kommentera

