Att arbeta hemifrån…

Det är inte helt enkelt.

Att jag är hemma betyder inte att jag är tillgänglig. Och så fort jag kan gå tillräckligt långt på min fot så kommer jag gå till biblioteket för att plugga,  för att på så vis understryka för både mig själv och andra att jag faktiskt gör något som är viktigt. Och att jag därmed inte är tillgänglig, såvida det inte är viktigt. Akut, typ.

”Men det kan du väl kolla/göra/fixa, du är ju hemma.” ”Jag tänkte att jag ringer dig för du sitter ju ändå vid datorn och kan kolla det.” ”Jag tänkte komma över på en fika, du är ju ändå hemma.”

Sorry. Jag jobbar. Fast hemifrån.

Nu är det ju inte hela sanningen, att jag blir störd utifrån. Jag är jävligt bra på att störa mig själv. Också. Jag är sjukt lättdistraherad och tappar fokus enkelt, har svårt att komma in i arbetet efter avbrott. Det är något jag måste jobba med – disciplin och fokus. Mindset.

Mindset är allt.

Men känslan av hur arbetet fortskrider är ändå god. Jag gillar det vi gör nu, det är kul och intressant och stimulerande. Då borde det vara lättare att fokusera och disciplinera sig, egentligen.

Trots att jag har en svacka i humöret som gör att jag inte riktigt känner igen mig själv.

2 svar to “Att arbeta hemifrån…”

  1. Jag känner igen det, fast som tur är så är jag ju löjligt morgonpigg och före tolv kunde jag plugga mycket, men sedan var det kört. Likadant de få gånger jag försöker jobba hemmifrån, är det inte gjort före tolv så blir det inget. Så gack åstad till bibblan med dig.

  2. Pluggar man hemma så finns det alltid en uppsjö med ”jag-ska-bara-saker” som av någon lustig anledning m å s t e göras just då.. iof är det (tycker jag) lättare att kunna fokusera på artiklar när det inte finns någon disk, eller några blommor som kvider av törst. Men man behöver inte dammsuga, skura badrum, rensa garderoben och sortera sladdar bakom tv:n i färg/storlek.. – har jag hört *S* Sitter man på bibblan så minimeras ”hemma-störningsmomenten”.

    Och på tal om det så ”ska jag bara”.. borsta tänderna och sen ge mig av mot uppsatskollegan och ordbajsa på högskolesvenska.

    Krampårej!

Kommentera

