Akademiska…

Jag och min pluggkamrat M har letat och hittat artiklar vi vill analysera inför vår litteraturstudie. Vi hittade ett gäng som verkar bra, och vid djupare läsning än bara abstractet så har vi sorterat bort några och lagt till andra.

När vi sen ska gå igenom dem så måste vi läsa mer än bara abstractet, förstås. Och hur vi gör är säkert individuellt…

Men jag läser först hela artikeln och översätter eventuella svåra ord (akademisk engelska har många såna, både fackuttryck och specialord för ämnesområdet, jag lovar…) När jag sen läst igenom hela så jag förstår den, gör jag om det. Och då antecknar jag/markerar stödord ur texten. Sen är det dags för genomläsning nr tre. Och vid den så skriver jag ner notiser från stödorden och utdrag/hänvisningar till det jag läst.
Först då är det dags för sammanfattning. Med texten bredvid mig skriver jag ner en sammanhängande och strukturerad (hoppas jag) sammanfattning av artikeln, helst inte mer än två sidor lång.

Detta är då vårt resultat, kan man säga. Utifrån det ska vi då analysera och diskutera om det svarar på vårt syfte och frågeställning som vi har. Och det här ska vi få ihop på sammanlagt 5000 ord, det är inte helt lätt att få ner så mycket man vill säga till bara tio sidor litteraturstudie, där vi har ett tiotal artiklar och ett par, tre böcker att diskutera.

Men… Att göra detta. Läsa och analysera och sammanfatta och hitta teser och bilda hypoteser och teorier… Det är något man blir så otroligt trött i hjärnan av. Och att få ner 20-50 sidor vetenskaplig artikel på engelsk eller svensk akademiska och hitta tråd och struktur och få ihop ett resultat tar tid.

Även om det är stimulerande och roligt – eftersom vi har ett så otroligt intressant ämne.

Idag pratade vi ihop oss, först var det bara sånt befriande svammel om.. ja. Allt. (Won’t even try to go down that road.) Och sen, som av en händelse, så gled vi in på det vi SKULLE göra – och helvetes jävlar, vilket flyt vi fick. Jag kände en kick, att här… HÄR hade vi ju det vi var ute efter. Vi formulerade våra tankar till längre trådar av diskussion, och vi vävde ihop våra röda trådar till en fläta där varje formulering hade en egen plats…

Och när vi sen ska lägga ihop det så har M en så ljuvlig hand med ord att jag blir alldeles kryllig i tårna när jag läser hennes formuleringar – jag kan gärna producera texten men får hon pilla ihop den så blir den fabu-jävla-tastic.

Men det gör vi sen när artiklarna är färdiganalyserade.

Får vi inte VG på det här arbetet, då jävlar…😆

Och för de av er som inte orkar läsa om mina utlägg om akademiska texter så kan jag sammanfatta ovanstående med att det är ett jäveljobb att få ihop en litteraturstudie även om det är ett roligt ämne.

 

Kommentera

