coola killar…

eller iaf en cool kille finns det här hemma.

Han har fått nya skor. Det behövdes och vi åkte in till stan för att shoppa skor. Prinsen var helt säker på vad han ville ha. ”Skejtarskor. Som det står DC på. Gärna rosa. Men gula snören.”

Nu fanns det ju DC-skor på skoaffären. Men de skor prinsen ville ha fanns inte i juniorstorlekar. (Tack gode gud för det.) Så vi kollade på DC-skor i juniorstorlekar. Ett par var sådär, de var inte perfekta men nästan. Det enda som inte var perfekt var väl priset, tyckte mamman. 700:- för ett par dojor som troligen inte håller till skolavslutningen, ens.

Som tur var, så fanns de inte i prinsens storlek. Mamman (jag, alltså) försökte styra in köpet på mer praktiska McKinleyskor för halva DC-skopriset. Nja, de var sådär och så var det en knöl i mitten och sulan var ju inte platt, sulan måste vara platt. (Det fattar väl alla?)

Så hittade vi ett par billigare skejtarskor. Nåt lågprismärke. Inte lika ”biffiga” (sa prinsen) som DC-skorna men okejdå. Bättre än ocoola skor som morsan ville köpa. (De var snygga, ju!) Men till stor sorg och bedrövelse så fanns väl de här billigare skorna (250:-, billigaste som fanns…) inte i prinsens storlek.

Förutom ett par. Där snörningen hade lossnat lite. (Det var fastsydd snörning för dekorationssyfte enbart). De satt som en smäck och de skulle inte säljas pga att de var trasiga. Nå, mamman sa ”om jag får dem för halva priset tar jag dem.” Försäljaren tittade tvivlande. Men gick med på köpet, fast då skulle jag inte kunna reklamera nåt annat fel på dem heller.

Nähä. Som om de inte nöts ut fortare än de hinner gå sönder av eventuella fabrikationsfel, då?

Jag tog dem. Prinsen fick skejtarskor som var tillräckligt coola, de hade ju iaf platt sula.

Han var klädd i skjorta, svart t-shirt, svarta jeans och skinnjacka förresten. Vi skulle ju till stan, då måste man vara snygg och cool. Liten prins är väl medveten om att snygga tjejer tittar på snygga killar och då kan man inte ha mössa på lockarna, heller.

På vägen från bussen mötte vi en kompis som gjorde en gest och ropade efter liten prins. Som sa: ”äsch, han försökte bara vara cool.” Jag frågade vilken skillnaden mellan att försöka vara cool och faktiskt vara cool var. Svaret: ”Man är riktigt cool om man har snygga kläder och en kompis som skrattar när man gör nåt coolt. Eller om en tjej säger man är snygg.”

Jaha. Då vet jag.

Men jag köpte iaf skejtarskor för halva priset. Det tyckte jag var coolt.

5 svar to “coola killar…”

  1. åse Johansson Says:

    Jag måste nog lösenordsskydda din sida för Ludvig har inte förstått det där med coola kläder ännu och det är hans mamma glad över. Vi köpte coola (tyckte mamma) Timberland-skor när vi var i fjällen i helgen och enligt Jonas var de prisvärda också.

    Förresten ljuger jag lite för Ludvig beställde trasiga jeans när vi var i NY, som tur var så hittade vi ett par på Century 21 som var prisvärda (135 kr :-))

    //Åse

  2. Åse – jag vet inte var han fått den där klädmedvetna attityden, för jag har den inte. Han har alltid gillat att ”vara snygg” iofs. I somras sa han: ”Jag skulle behöva nya gympabrallor. Såna där svarta, med vita streck på. Som det står Adidas på fickan.” Eh. Han fick inga såna. =)

    Men jag antar att det kommer även på Ludvig så småningom. Han har ju två syrror att ta efter.😆

  3. Jag är också cool. Jag har också skejtardojor.😀 Älskar dem, de är fantastiskt sköna! Hade lite ångest innan jag köpte dem. Jag menar, jag närmar mig medelålders. En morsa. Mogna morsor har inte skejtardojor och baggy jeans. Pöh! Denne mogna morsan har minsann, det är ju JAG. Så jag kom fram till att jag skulle köpa dem med gott samvete.

    Är glad att mina två går sin egen väg och inte hänger på ”skoltrenderna”. DC är HETT. Men mina efterfrågar inte. Såg mina favoriter på rea häromdagen, svarta med ceriserosa detaljer. Sa till son nummer ett ”om jag hade varit rik hade jag köpt sådana till dig!”. (Inte ens på rea var det rimligt pris för någon som, om inte annat, hinner växa ur dojorna på någon stackars månad!). Sonen tittade på mig, ryckte på axlarna och sa ”jag har ju fått Beckham’s favoritskor att spela fotboll i! Sådana har inte alla andra, men DC-skor har ju halva skolan..”. Mmm, sant. Tänktentepåde.

  4. Dys – sessan har såna men jag, som fyller double 4 (nä inte åtta) typ i vår KAN inte ha såna. Väl?😆

    Du har iaf tio år kvar till MIN ålder. *S* Men iaf, hur hett (eller inte) det är har jag eg. ingen aning om, däremot så ser ju liten prins dem säkert på andra och tycker de är ”ascoola”. Men äkta DC blir det inte förrän jag har jobb och tycker det är värt att lägga 700-900 på ett par dojor. Om jag ens kommer tycka det då.

    Däremot växer inte liten prins’ fötter nämnvärt. Han har i princip samma storlek på iaf ena foten som förra sommaren. Den andra foten är 7-8 mm längre iofs.

  5. Absolut du kan ha!😀 Prova sådana nästa gång du är i en skoaffär!

    Det där med växande fötter är ett märkligt fenomen. Son nummer två’s fötter har stått mer eller mindre stilla det senaste året för att nu göra ett enormt växtryck och växa 1,5 cm på en fiskvart! Han drar numera 35-36 i skor och kan tom ha en del av mina skor utan att tappa bort dem efter vägen.. Det blev helt absurt när det konstaterades att han inte fick på sig kängorna i december som han senast haft i november utan att påpeka att de ens var små!
    Son nummer ett kör en konstant växttakt vilket gör en skostorleks skillnad per år. Med sina små söta fötter har han numera skostorlek 32-33.
    Till son nummer ett funkar det att köpa dyrare dojor, men inte till son nummer två. Det går ju inte att ha HUR mycket växtmån som helst, de måste ju kunna springa ordentligt.

    Skumt att prinsens fötter växer i otakt. 7-8 mm skillnad är ju ganska mycket?

Kommentera

