Mittwoch…

Jag vet inte vad det är för bacill som flugit i oss den här veckan. Vi är trötta och retliga både jag och liten prins. Han har farit upp och ner som en berg och dalbana i humöret, och det har påverkat mitt eget i motsvarande grad.

Våren, kanske. Vi är långt ifrån ensamma, överallt hör man folk gäspa och klaga över trötthet, tycker jag. Kanske läge att köpa nåt sprattligare än vanliga vitaminbrus för 12.95 för ett rör (Netto)?

På tal om Netto. Vi gick dit idag. Det kanske inte är nån big deal egentligen, men det är första gången jag gått så pass långt sen jag blev av med aircastet. Foten håller, och jag har tagit det väldigt lugnt med den, även om jag gått kortare promenader varje dag.

Det kändes skönt att gå lite längre. Just nu, två timmar senare känns det inte lika skönt. Men inte heller jävelont. Vi får se imorgon, kanske läge att vila då.

Liten prins har börjat få multiplikation i matteläxa. Somliga tal går som ett rinnande vatten, somliga blir han arg på. De är dumma för han inte kan dem direkt. Inga höga krav där, inte… Matteläxan gjorde han på tio minuter, inte ett enda fel. Det är lätt att ”se” matte, tycker han.

Han hade några tal ur nians tabell som var ”dumma”. Då ställde jag upp nians tabell på ett papper. Jag skulle lära honom ett trick att lära sig den, sa jag till honom.

1*9 =  9
2*9 =18
3*9 =27
4*9 =

När jag kommit hit, frågade jag liten prins om han kunde se ”tricket” med nians tabell. Och frågade vad som kom härnäst. Han var blixtsnabb, såg det direkt: ”Ja! Det ska bli 36! Sen ska det bli 45! och 54!” Han gapade förvånat: ”Det är ju ENKELT med nians tabell!” Men… Jag tror jag gapade ännu mer förvånat. För jag trodde att jag skulle ha behövt ställa upp fler tal och möjligen förklara för honom hur svaren hängde ihop.

Men han tog det blixtsnabbt.

Sen, när vi fortsatte med mattekorten så var de i alla fall skitdumma (jag menar, vem kommer på 4*8, eller 3*7? Egentligen?) och liten prins knycklade ihop nians tabell och kastade den tvärs över köket. Matteträningen haltade lite efter det, men vi tragglade igenom korten en gång. Mer än hälften kunde vi lägga i ”kan-högen” direkt, den andra hälften får vi öva på lite till.

Vi tillåter oss att vara lite off den här veckan och tänker att det kommer bättre tider.

Och jag stal några minuter. Bara en sån sak?

2 svar to “Mittwoch…”

  1. Nians är jättelätt om du lär honom fingertricket. Det är lite fuskigt men funkar på DEN. Lägg händerna på bordet så alla fingrarna syns. Ett gånger nio – vik ner vänster lillfinger. Det första fingret från vänster då har du (tomt) 9 kvar. 2 * 9: vik ner vänster ringfinger. Då har du 1 (tomt) 8 kvar = 18 etc. Hänger du med? 4*8 måste jag fortfarande ta som 2(2*9), jag är uuusel på åttans tabell…

  2. -ME-: Det var fingertricket som sessan använde. Jag ska testa det med liten prins nästa gång vi övar mattekorten, igår gick det väldigt bra. Men du, jag förstår om du inte får rätt svar på 4*8 om du tar 2(2*9)…

Kommentera

