Turbulens, tårar och rubbade cirklar…

Sa jag att det är lite skakigt i Casa Milou den här veckan?

Det dröjer sig kvar… Morgonen var glad och sprattlig för liten prinsunge. Han vaknade med ett leende och skuttade ur sängen med orden: ”Idag ska vi till simhallen!” Han var glad, positiv och såg fram emot att gå till skolan.

Han lämnade en hel hög känslor i förvar hos mamman igår. För sent på kvällen, när mamman inte ännu lagt sig (för sent, som vanligt) så vaknade han. Mitt i en mardröm. Arg. Ledsen. Tårar sprutade. Jag höll om. ”Håll om mig hårt, mamma. Så jag känner att du är nära.”

När jag benat ut varför han var så arg, så upprörd och ledsen (och gett lite vatten, kliat på ryggen och småpratat) så gosade han in sig och somnade. Nära. Det gjorde inte jag. Att ta emot en emotionell urladdning och sortera den gör att hjärnan inte direkt är inställd på att sova. Men prinsen hade lämnat över, lämnat ifrån sig och han var nu lugn.

Det är gott nog så.

Så när klockan ringde var mamman (jag, alltså) trött och mörbultad. Det kändes som om jag sovit på järnvägsräls. Men, det var bara att gå upp och prestera. Se till att dagen startade som dagarna ska starta. Liten prins var glad, hungrig och förväntansfull.

Själv satte jag mig och skulle läsa vetenskapliga artiklar. Det var de sista som skulle sammanfattas. Jadå, det började bra. Två artiklar som är rykande färska, nypublicerade och som ännu inte nått databaserna vi når via högskolan fick vi via mail igår, direkt från författarna. Guld!

Vad vi gör? Vad vår studie handlar om? Har jag inte nämnt det? Jo: Det är en litteraturöversikt som handlar om självbild och identitetsskapande via sociala medier. Det är galet intressant och vi kommer få ihop det bra. Vi jobbar bra ihop, jag och M – en suverän blandning av trams och allvar, av sjukt rolig humor och djupa konstruktiva dialoger om ämnesområdet.

Och vi håller tidsplanen relativt intakt. Vi kanske borde ha hunnit skriva mer den här veckan än vi gjort. Men vid ett handledningsmöte fick vi lite mer jobb med litteratursökningsprocessen än vi riktigt ville ha och räknade med. Det är så trå-hå-å-kigt att dokumentera sökprocessen…

Men det som är bra med oss är att vi kan producera text när vi har något att skriva om. Och DET har vi. Problemet är att hålla oss till den gräns vi har, 10 sidor och 5000 ord… Och M är en mästare på att få till det akademiska ordflödet, verkligen. *gillar skarpt*

Och så är mina cirklar lite rubbade. Igen.

Jobbar vi bra-som-fan imorgon och till viss del i helgen, jag och M… Så kanske jag får belöna mig själv lite i början av veckan, eller så. Det ser jag fram mot.

Kommentera

