Ljuva helg…

Den är alltför kort, som alltid.

Särskilt när man måste ägna den åt skolarbete istället för familjeliv. Att ägna barnhelger åt skolarbete suger bäverballe, verkligen. Hur intressant och stimulerande det än är, och hur bra det än har gått. Vi har sett vår baby inte bara resa sig och gå, vår baby dansar, fanimig.

Det har gått förvånansvärt bra, jag ska inte säga att det varit ”lätt” då vi har gjort en jävla massa  jobb, men det har gått från klarhet till klarhet, vi har fått aha-upplevelser och vi har ett stabilt material. Det ska bara formuleras och petas i och läsas igenom några gånger för att se om det finns några lösa trådar nånstans som behöver knytas ihop.

Men vi har en grovfärdig litteraturstudie med alla bitar där de ska vara. Till det ska läggas kosmetika enligt APA-manualen, så alla referenser är korrekta och det ser tillräckligt vetenskapligt ut.

Men. Jag hade hellre ägnat helgen åt liten prins. Åt att gå till stadsparken och mata fåglar, leka på lekplats, fika ute. Och åt att röja balkong och räfsa i trädgården och strö ut gödning. Åt att skratta och umgås. Nu fick jag fokusera på att laga mat när sessan hade tagit hand om lillebror – men vi åt iaf gott (hemgjord pizza) och såg film och käkade lördagsgodis.

Så jag tror inte det gick nån direkt nöd på lilla prins. Men ändå. Det är i mitt hjärta det värker, helgerna är så heliga, det är belöningen för att vi klarat veckan. Särskilt en vecka som den här.

Idag ska jag plugga mera. För att imorgon kunna jacka ur från verkligheten och stjäla mig lite glass och ballonger. Det är för lite glass och ballonger i en ullhårig tants liv. All work and no play makes Milou a dull girl, indeed.

Prinsen har fått ett uppdrag idag, också. Förutom att göra färdigt matteläxan han fick hem, då han inte kommit till ro att göra den i skolan. Han har inga problem att räkna, att tänka, att kunna. När han väl börjar går det som på räls, ett rinnande vatten. Av tre sidor i matteboken med ca 30 tal på varje sida hade han två fel – slarvfel båda två.

Men uppdraget idag består av att gå till återvinningen med kartongerna som samlats på balkongen i vinter. Det är legokartonger (några stycken) och det är kartonger av annat slag. Som lön för mödan får han sen gå till affären och panta alla pantflaskor och burkar jag har. (Det är inte så många.)

På det viset får jag (förhoppningsvis) en skräpfri-ish balkong och får utrymme att så småningom kunna göra vårfint därute. Om jag får iväg ett gammalt skåp som står i vägen. Det behövs bil med stor baklucka eller släpvagn till det.

Förutom skolarbete och barnarbete så består söndagen av tvätt och städ och matlagning. Jag har lovat plättar åt prinsen. ♥

2 svar to “Ljuva helg…”

  1. Hej!
    Jag håller helt med dig i att helgerna är på tok för korta. De skulle var minst två dagar till.🙂 Dessutom kan jag förstå att du som bara har varannan helg tycker att det är trist när skolarbete måste göras på de helger då det är barnhelg.
    Här hemma fick jag höra av min stora son att ”du mamma gör aldrig något med oss längre. Du hänger bara över din dator hela tiden”. Det fick mig att tänka till lite. Vi har våra barn så kort tid. I alla fall jag måste försöka lära mig att ta lite ledigt ibland.
    Du får ha en bra söndag. Gott att ha plättar. Mums!
    // Tina

  2. Tina – det är ju det. Helgerna kräver ju sitt av städ och tvätt och matlagning -också- och det innebär än mindre tid som ensamlevande förälder till det som är viktigt, jag kan ju inte fördela arbetet med någon.

    Så ja, det dåliga samvetet är en ständig följeslagare. Tyvärr. Särskilt när det är tenta på gång.😦

Kommentera

