Och så kom ett sjunk…

Efter att ha legat på topp(-ish) hela dagen och varit på strålande humör och med gott om energi trots en huvudvärk från hell så gick luften ur mig nu ikväll.

Jag gick en promenad med granntanten, vi kunde hålla tempo iaf en liten bit av vägen och även om det inte var långt till att börja med så var det iaf en promenad. På slät mark, jag ska ta det lugnt med skogspromenaderna än ett tag…

Sen var sessan hos mig en stund och vi drack en mugg té och pratade lite om utvecklingssamtal och annat viktigt… Men sen kom sjunket.

Helt out of the blue. (Eller som en reaktion på dagens redovisning, huvudvärk, fika med liten prins och utvecklingssamtal för storprins med allt vad det innebär av känslomässig turbulens, kanske?)

Trots sällskap av sessa och småprat med god vän via datorn så kände jag hur jag sjönk till fotknölarna i humöret. Jag hade hunnit andas och koppla av och den lilla endorfinruschen jag fick av promenaden hade kanske tagit slut.

Rastlöshet började krypa i mig istället. Jag vill ut. Gå mera, längre, fortare. Komma in trött. Det var ljuvligt om än väldigt blåsigt ute, det var vårkväll och fåglarna kvittrade som galningar, vi hörde koltrast, svart rödstjärt, bofink och sädesärlan har kommit dessutom.

Så… jag tror jag kryper in i min borg och fäller upp vindbryggan och stänger ute världen en liten stund. För jag kan inte gå mera på foten idag, det vore inte klokt. Bättre då att fly in i en ljudbok, att ta mig till 1700-talets nybyggare i Amerika, bestående av en mängd skottar och andra européer och höra hur de levde innan frihetskriget började…

Det är något rofyllt med verklighetsflykt.

Inside I felt like I was carryin’ the broken spirits

Of all the other ones who lost

When the promise is broken you go on living

But it steals something from down in your soul

Like when the truth is spoken and it don’t make no difference

Something in your heart goes cold

Kommentera

