En föreläsningsdag som alla andra…

Eller inte.

Förmiddagens föreläsning om presentationsteknik för mässor blev… ett fiasko. Föreläsaren var en ocharmig och arrogant snorvalp som iofs inte hade fått veta att 30 av 35 personer han föreläste för var distansstudenter, hans föredrag riktade in sig totalt och fullständigt på presentationsteknik för mässbesökare och inte den typ av mässa som vi ska delta i med vårt nästa arbete som är ett populärvetenskapligt projekt.

Men när valpen fick veta att vi var distansare så fortsatte han ändå att vara arrogant och nonchalant inför både studieformen som sådan och oss som distansstudenter samt rent kränkande i delar med tanke på hur han uttryckte sig.

Jag blev en smula kinkig på det, kan man säga. Och ja, de ska få höra vad jag tycker i en feedback.

Så inför eftermiddagen var förväntningarna betydligt lägre ställda, då det var obligatorisk närvaro på båda föreläsningarna kändes det som både en förolämpning och ett hån mot oss som blev ytterst styvmoderligt behandlade.

Eftermiddagen började inte bättre, då föreläsaren ställde sig med ryggen mot webcammen som var vår kanal in i salen, och säger: ”Ni får ursäkta om jag vänder ryggen till kameran, jag vänder mig mot de som befinner sig här, i rummet”.

Det var fortfarande i proportionen ~30 distansstudenter mot 5-6 campus-dito…

Men sen blev det lite bättre, faktiskt. Eftermiddagens föreläsare var personlig och intresserad, han hade erfarenhet och mognad nog att hantera både den fysiska platsen och den virtuella och efter att ”nån” påpekade att webcammens placering med fördel skulle riktas mot presentatören för att vi på distans skulle känna oss inbjudna i rummet, så blev det, om inte fängslande så iaf intressant nog att vilja delta i.

Men jag kan inte påstå att det -gav- mig särskilt mycket matnyttigt som jag kan använda mig av vid/inför den mässpresentation vi ska göra om några veckor… Tyvärr. Dagen kändes mer som en total waste of time som vi kunde ägnat åt faktiskt arbete på vårt projekt.

Men det är en dag imorgon också.

Och trots att inte ens handledarna på vår utbildning verkar ta distansstuderandet på allvar, så ska det fan gå. Jag ska fan lyckas. We can fix it!

Sådeså.

5 svar to “En föreläsningsdag som alla andra…”

  1. Vi kommer att fixa det!!! Tillsammans ska vi få till det. Men det var verkligen bortkastad tid idag. Det jag lärde mig från den andra föreläsningen var mera hur man som person får ut ett budskap. Det var inga konkreta tips, vilket egentligen var det som jag trodde att vi skulle få idag. Trist!!!

    Vi kommer att klara det! Vi är starka…
    // Tina

  2. Christopher Says:

    Är det för nördigt ingenjörsmässigt att tycka att en naturlig placering av webbkameran hade varit på första bänkraden så att föreläsaren inte hade behövt välja vem han skulle vända sig till…?

    En föreläsning, vilken som helst, är oerhört beroende av vem det är som talar och hur! Det är alltid en lärdom av dagen, fast det är klart; det var nog ingen nyhet precis.

  3. Tina – ja, vi klarar det.🙂 Vi lär oss alltid något, även om det inte är vad som kanske avsågs…

    Christopher – nej, det tyckte jag också, och fler med mig. Och det tragiska i förmiddagens föreläsning var att han poängterade hur viktigt det var med ”målgrupp och budskap” och så kapitalt missade det själv. Eftermiddagens föreläsning var bättre, men ändå inte bra.

  4. Det är så dålig stil av skolan att inte se till att ALLA studenter får en bra föreläsning! Har haft ett par videokonferenser under de här 2åren och inte en enda gång har det funkat smärtfritt – Hur svårt kan det vara liksom? Det är DERAS val att ha distansutbildningar – FIX IT!

  5. U – WORD!!! ”Det är DERAS val att ha distansutbildningar – FIX IT!” *love it*

Kommentera

