Up, up, away…

Jag fick ett ryck. Och kände mig SÅ sugen på att bara boka en resa, iväg, bort…

Jag har längtat hemifrån ett bra tag. Jag tycker att jag känner mina väggar så väl nu efter en hel vinter med väldigt, väldigt mycket hemmasittande… Och jag har inte varit iväg hemifrån på alltför länge.

(Det var ju en resa planerad i februari men som jag valde att avstå pga aircast och kryckor…)

Så jag kollade läget på SJ. Det går inte att boka något där. Kundorienterat? Nej, varken vad gäller bokning eller faktiska avgångar. Det är iofs inte ofta jag ens bemödar mig med att kontrollera varken avgångar eller priser på SJ’s hemsida, då de inte är i närheten av priserna för bussresor. Bor man inte i en storstad så finns inga bra priser, helt enkelt.

Men det gäller iofs bussresorna också, de har betydligt billigare avgångar på swebus mellan tex sthlm och gbg eller malmö än de har från småstad till storstad. Det är oftast billigare att boka till/från närmaste större stad i mitt län, än det är att boka från min lilla hemstad.

Hade jag haft bil hade jag redan varit iväg nånstans.

Men det är inte bara resan på swebus som kostar (t.o.r kostar det 700 kr till staden i ljus) utan det gäller att ha nånstans att bo också, när man väl kommer dit. Och eftersom jag då brottas med en begränsad ekonomi så är det inte bara att boka hotell – även om jag har en stor lust att göra precis det.

Wild and crazy, liksom.

2 svar to “Up, up, away…”

  1. Christopher Says:

    Det finns ju billiga hotell också. Typ 0kr/natten….🙂

  2. Christopher – Det är sant. Om de ligger åt ”rätt” håll. =) Men till sommaren tänker jag nog ta mig och liten prins söderut, besöka Ystad Tattoo tror jag.

Kommentera

