Att upptäcka saker om sig själv…

Det är inte alltid positivt att plötsligt upptäcka saker om sig själv. Jag, tex, har upptäckt något jag inte riktigt gillar.

Jag har blivit mer rädd av mig.

Om det beror på att min fina gamla pärla inte finns längre eller på andra omständigheter har jag inte riktigt listat ut. Men jag har upptäckt att jag reagerar på ljud som jag aldrig tidigare funderat över. Som tex att det knäpper i balkongdörren när det är mörkt ute.

Det kan ha med att göra att pärlan väckte mig i höstas och att det stod någon där, som förmodligen letade efter nåt att stjäla. Det kan också ha att göra med att jag faktiskt blev antastad (vilket FULT ord) på bussen för lite sen.

Och det kan ha med att göra att jag nu inte längre har 50 kg rottweiler som snarkar på en madrass bredvid mig.

Så igår, när sessan hade hämtat fluffet som jag passade (hon var ute på äventyr) så knakade det på trappan och vid balkongdörren och jag… blev rädd (-ish).

Jag, som aldrig varit varken mörkrädd eller rädd för något hotfullt okänt förut, gick och kontrollerade så att båda balkongdörrarna var både stängda och låsta. Och jag kollade även att jag låst min ytterdörr.

Det stör mig.

Det stör mig att jag känner mig otrygg i mitt eget hem och det stör mig att nån annan skapat den känslan hos mig och jag måste fundera på hur jag ska göra för att återta den tryggheten här. I mitt hem.

Mitt hem är min borg.

Men det är inuti jag ibland kan få den där gnagande känslan. Av att vara rädd. Jag är inte van vid det. Jag, som är stålkvinnan?

2 svar to “Att upptäcka saker om sig själv…”

  1. Människans bästa vän.. absolut. I vått och torrt, ljus och mörker.
    Jag kände likadant när Alma försvann. Helt plötsligt blir det mörka olustigt.

  2. U – Ja. Utan fina pärlan vid min sida är jag inte längre hel. Han fattas mig.

Kommentera

