Drömmar, jag har dem…

Men det är inte alltid det är ljusa drömmar om framtiden, dagdrömmar om hur livet kan komma att se ut…

Nej, ibland är det mörka mardrömmar också. Drömmar som jag vaknar ur med rusande hjärta och ett adrenalinpåslag. Som gör att jag inte kan somna på länge, som gör att jag knappt vågar blunda, ens.

Det går i vågor. Ibland är jag lyckligt förskonad från onda drömmar, och kan roa mig när jag vaknar på morgonen med att tänka på allt det konstiga jag drömmer om…Om man minns sina drömmar så vaknar man i fel sömncykel, har jag läst. Då, när jag läste kognitionspsykologi.

Och i samma bok läste jag att man drömmer mest precis när man somnat och strax innan man vaknar. Det är när man är nära medvetandet som drömmarna kommer.

Det förklarar varför jag ofta vaknar ungefär en halvtimme efter jag har somnat. Med ett (tyst?) skrik som ekar i huvudet. Det är ofta tydliga bilder, scener som ur en film som spelas upp framför ögonen. Färg, ljud, dofter…

Men det är känslan de skapar som gör att jag inte kan somna om igen.

På en lång, lång stund.

Och när jag vaknade så hade jag en visa i huvudet. Som jag nynnat på hela dagen.

Ett svar to “Drömmar, jag har dem…”

  1. Stackare! Det är inte roligt. Mardrömmar är otäcka, eftersom de hänger sig fast och ge sig tillkänna vid fel tillfällen. själv vaknar jag alltid kl 04:18 varenda natt. Jag vet inte varför…
    Kram Tina

Kommentera

