Inatt jag drömde…

Mm… man ska ju sova om nätterna, sägs det. Och jag försökte verkligen. La mig rätt tidigt fast det var helg, jag var trött. Och mätt. Efter att ha ätit gott grillat och druckit lite pilsner.

Men jag vaknade med ungefär 1,5 timmes mellanrum hela natten och minns ungefär allt jag har drömt och när jag somnat om fortsatte jag på drömmen jag drömde tidigare. Den var inte färdigdrömd och min (något sömniga) tanke mitt i alla uppvaknanden var: ”Nu måste jag fortsätta drömma så jag får se vad som händer.”

Som en fantasy, ungefär. Med dolda dörrar in till andra verkligheter. Med uppdrag och hjältedåd. Och jag mötte människor, som tex en liten kusin till prinsen, hon skulle börja svensk skola och prinsens lärare pratade tyska med henne… Det var ett av uppdragen jag skulle utföra, ta reda på var nyckeln till språkprogrammet för läraren satt så vi kunde byta och hon skulle börja prata rätt språk.

Den fanns inne i en skoltoalett, men det båset var ett utedass och en dörr till en annan verklighet med camouflagemålade soldater och en mc-polis. Polisen talade om för mig att jag inte hade i den verkligheten att göra, att jag skulle gå tillbaka och lösa mitt eget mysterium men om jag hade ett tändstift till hans motorcykel skulle han bli glad. För den hade slutat fungera så han kunde inte använda den. (Han fick inget.)

Väl tillbaka på skoltoaletten mötte jag den grå vargen med blå ögon och han ville säga mig något men jag ville inte höra på, och nånstans i bakhuvudet vet jag att jag borde ha frågat honom vad det var han ville säga, för det var något viktigt. Jag blev glad att se honom i min dröm igen men ville inte stanna upp och lyssna för då skulle jag ramla ner för stupet så jag valde att öppna en grön dörr istället.

När jag gick igenom den gröna dörren tänkte jag att om det var så viktigt så får han helt enkelt stoppa mig och berätta, men det gjorde han inte.

Där innanför krockade jag med skolans rektor och vi gick till aulan där jag skulle rikta en strålkastare på rektorn som skulle sjunga men hon smälte och fram kom ett monster från ytterligare en verklighet men en av de camouflagemålade soldaterna var där och sköt monstret och gav mig high five.

Mitt i allt detta letade jag efter prinsen och han satt i en källare utan fönster och byggde med en ny legobyggsats, ett T-rex-skelett och jag fick inte störa för risken att tappa bort en bit var stor. Men jag fick en puss. Bredvid prinsen satt det en (bengalisk) tiger och vaktade, de var båda koncentrerade på legobyggandet.

När jag skulle gå ut från källaren hamnade jag på en viadukt där det kom en procession med födelsedagsfirare och de bar på en tårta och överst låg en lila ballong. Jag sa till dem att ”den där ballongen ser inte pålitlig ut alls” och gick därifrån, genom ett vinrött sammetsdraperi och precis när jag passerade draperiet hör jag hur ballongen exploderar och jag vet att det var en bomb och undrade hur jag visste det…

Det var i samma ögonblick som jag vaknade och frågan fanns kvar: ”Hur kunde jag veta att den lila ballongen var farlig”?

Vi får se om fortsättning följer inatt. För prinsens lärare fick aldrig nyckeln till rätt språk.

Att sova är också aktivitet. Tydligen.

Vad roar ni er med om nätterna?

(Och nej, jag behöver inte tolka/tyda ovanstående – det bara roade mig att skriva ner drömmarna som det skådespel de var. )

Ett svar to “Inatt jag drömde…”

  1. Intressanta drömmar du har. Det var verkligen som en hel fantasyberättelse.
    // Tina

Kommentera

