Full rulle?

Det är alltid full rulle i Casa Milou när det är barnvecka.

Det är som det ska. Jag gillar det.

Liten prins har ”hittat” ett fiskmåsbo. Med ägg i. Av en slump, när han skulle gå bakom en knut för att kissa. Då var det ett ägg i och han lyfte det försiktigt och visade mig, det var så vackert. Sen la han tillbaka det lika försiktigt och talade om för fågeln (som faktiskt inte anföll, konstigt nog) att han skulle inte göra hennes barn illa.

Dagen efter gick han förbi igen och kollade – då var det två ägg. De är stora som hönsägg, för övrigt. Och inte heller den här gången anföll mamman (eller pappan).

Idag när han gick till skolan så skulle han först gå förbi och kolla måsäggen. Han sa: ”Mamma, jag ska bara förbi och kolla måsäggen först, så ingen haft sönder dom. Jag ska inte berätta för nån var dom finns, det känns som att jag har ANSVAR för dom nu.”

Det är bra att känna ansvar. Särskilt för en liten prins som ibland har svårt med förståelsen av det där med social interaktion och empati, även om det utvecklats enormt på ett par år nu.

Lite senare, när han kommit hem och käkat mellis och satt och planerade eftermiddagen fick jag veta en hel massa saker om det där måsboet. Bland annat att det är tre måsägg i boet nu. Och att en fiskmås dök ner men prickbajsade inte. Och han helst ville ta med en kamera och ta kort på dem så han aldrig glömmer bort dem. Och när ungarna kommer så kommer det kännas som hans egna barn. För han såg dem födas. Och ser han nån dum som tänker förstöra äggen så får man ringa polisen. Och polisen kan lägga äggen i sin mössa för den ser ut som ett fågelbo. (Nu vet vi det, båtmössan är ingen mössa utan ett fågelbo.)

När han väl gick ut för att leka så hade jag skavsår i hörselgångarna.

Han kom in flera gånger för att tanka vatten. Och kvällsmat. ”Finns det mer broccoli?” frågade han och jag frågade om han var sjuk. ”Nä, jag gillar smaken.” Bra där. Jag får köpa mer imorgon. Han, som nästan DOG om han råkade få en mikroskopisk bit broccoli i munnen för ett år sen, jag var elaka mamman och tvingade honom. Små bitar först, sen större och större. Till slut åt han en liten bukett och det utan protester. Nu äter han fyra-fem minst.

Med flingsalt på. Det är viktigt.

Så nu äter han broccoli, brysselkål (!), tomater, majs, morötter (både råa och i gryta) och vitkål, både rå och i kålpudding. Säkert fler sorter, men jag tycker det är okej. Det är också okej att inte gilla ärtor och gurka.

Kvällen…spenderades med renduschad prinsunge (ungar ska vara svettiga och lortiga från topp till tå på kvällen när de kommer in, helst ska de vara ömma i benen och bara flämta: ”Shit vad jag är trött” också) framför Roadcops och Mythbusters. Polisjakter och spränga saker är kul.

När liten prins hade somnat så hade mamman behövt någon att kramas med.

Kommentera

