Manic Monday?

Nej, inte så värst.

Jag vaknade klockan fem med migrän från helvetets innersta port… Upp och ta piller, sova ett par timmar till. Det var inte mycket bättre när prinsen skulle upp och måndagsfixas inför pappavecka.

Så när han gått till skolan kraschade jag i sängen och sov till sådär halv ett, nån gång. Det var lite bättre när jag vaknade, och ett par muggar kaffe och frukost gjorde det om inte behagligt så iaf uthärdligt.

Det blev inte något pluggat, kan jag säga.

För jag var skakig och darrig, sugen på salt, sött… Ungefär som vid en rejäl baksmälla. Tur att lokala pizzerian var stängd. Även om jag inte hade fått så mycket pizza för en femtiolapp…

Men eftersom jag är en envis jävel och eftersom jag hade lite trädgårdspyssel på agendan så skärpte jag till mig, slutade känna efter så förbaskat (och tog lite fler piller) och messade granntanten som kom och hjälpte. Och det blev bra.

Det kommer bli ännu bättre när det väl är färdigt, nu har vi iaf klippt gräs, skyfflat ut jord och burit bort en rishög och krattat slätt och sått nytt gräs. Jag hade gärna velat ha några påsar toppdressing ovanpå det bostadsbolaget kallade ”bra jord” för bästa resultat, men beggars can’t be chosers.

Och så har jag sått frön. Vi köpte några påsar frön i lördags, jag och prinsen. Vi tog bara de billigaste fröna, de som kostade 4 kr påsen (jag undrar vilken skillnaden är, för samma arter fanns i dyrare påsar också) och hans låda är full av blomfrön och min låda är full av dill, gräslök, persilja, sallad, morötter och spenat. Grönkålen fick inte plats, den ska jag så i en balkonglåda och hänga på räcket, tänkte jag.

Prinsens blommor är en hejvild blandning av mest doftande blommor, det var nattviol, luktärt, dofteternell, reseda, malva, lin, vallmo och jättesolros, han har också blåklint och borstnejlika sen tidigare.

Men vi behöver två pallkragar till. En till hans jättepumpor och en till mer av det som mamman ville odla som inte fick plats, fler morötter och mer sallad (av fler än en sort) tex.

Helt plötsligt är det kul att odla. Det kommer säkert gå över när det behöver rensas ogräs och vattnas i kopiösa mängder.

Men när trädgårdsarbetet var gjort så kraschade den här mamman igen, litegrann. Huvudvärken gjorde sig påmind och huvudet dunk-dunk-dunkade. Lite mat så kändes det bättre, men inte helt bra… Lite vila och avslappningsövning försöktes det med också.

Men det är nog inte borta förrän imorgon.

Och då… Då ska jag minsann plugga. Som bara den. Japp.

(Förresten börjar det bli dags för lite verklighetsflykt igen… Känns det som.)

Kommentera

