Bliss..

Bliss can be a state of profound satisfaction, happiness and joy, a constant state of mind, undisturbed by gain or loss”

Livet är lugnt i Casa Milou nu. Det tuffar på som det ska, kan man säga. Liten prins är otroligt charmig och hans funderingar är roliga och intressanta att ta del av. Den tuffa perioden med humörväxlingar och utbrott och känslostormar som han gick igenom har nu långsamt vuxit bort. Det är mer balans i hela lilla pojken och det är så skönt.

I fredags fick han skolavslutningskläder. Eller han fick en ny sommargarderob och jag gjorde så bra köp att jag är alldeles kryllig av nöjdhet i hjärtat. När mängden kläder och skor för den avsatta pengen nästan är ohemult stor.

För jag tycker inte om att handla, egentligen. Jag får ekonomisk ångest av att göra av med pengar och en oro över hur det ska räcka, det som blir över.

Men vi hade en härlig dag, jag och ungarna. Vi hade en lånad bil som tog oss dit vi skulle och jag tänkte köpa en svart-rosa rattmuff med broderade rosa blommor på bara för att retas men det var nog att ta ”lånebil” ett steg för långt?

Lördagen bestod av hundpassning, gamla tant Maja har kommit för att hälsa på. Jag hade glömt att vi lovat vara hundvakt så vi hade precis vaknat när grannen kom hit med hund, hundkorg och liten hink med mat. Men tant Maja sprang in och hälsade så glatt. När hon gått en runda i lägenheten så kom hon och hälsade igen. Och en tredje runda gav samma resultat.

Maja är senil.

Resten av dagen skulle bestå av städning och bakning och sånt. Jag frostade av min frys (intresseklubben antecknar?) och när det var gjort var det dags att baka. Men jäsdegen ville inte jäsa och det hembakade blev kompakt och o-fluffigt. Trist.

Sånt händer ibland och det KAN bero på att spadet var för varmt eller att jag hade för mycket mjöl i eller att degen (jästen) helt enkelt hade en dålig dag (lufttrycket, kan det påverka?) och jag har hört (av nån gammal tant på en bondgård för tusen år sen) att deg jäser inte när det är åska på gång så jag gjorde bara piroger och pizza, som var ätbart ändå, även om degen var lite kompaktare än vanligt.

Det där med städningen blev lite halvdant så jag antar att det är söndagens beting. Det springer ju liksom inte ifrån mig heller. Jag tycker om när det är fint, nystädat (det gör väl alla?) men det är vägen dit som är trist.

Men eftersom jag köpte ny gardinstång och (billiga!) gardiner på IKEA så måste jag ju göra’t.

Livet leker i Edens lustgård. Eller iaf går sin gilla gång.

 

3 svar to “Bliss..”

  1. Halloj!
    Skönt när humörsvängningarna stabiliseras. Det blir lugnare för alla.
    Kram
    Tina
    P.S Intresseklubben antecknar för fullt.🙂 D.S

  2. Jag undrar om det är _jag_ som är den där gamla tanten på en bondgård… *muttrar bistert*😉

  3. Tina – ja, det är ljuvligt när det blir mer balans i tillvaron.

    Mimmi – Nä, det VAR faktiskt en GAMMAL tant på en bondgård när jag jobbade som djurskötare (mjölkpiga) för sådär tusen år sen i ett tidigt liv. Förresten är du inte en ”gammal tant” i mina ögon då jag är -betydligt- äldre än du. ♥

Kommentera

