Det här med media…

Jag surfar ju dagligen runt på diverse nätupplagor av dagstidningar och andra media och det händer emellanåt att man faktiskt höjer på ögonbrynen, även om man kanske borde vara så blasé att man inte behöver det.

Jag är iofs glad att jag ännu kan förvånas.

Som tex över mänsklig idioti. Eller politikers. Nu kanske det är ryckt ur sitt sammanhang som så mycket annat som når sensationsmedia men vad sägs om att göra lagbrott lagliga bara för att folk ändå inte följer lagen?

Det var det en centerpartistisk politiker i Stockholm som ville. Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö, närmare bestämt.

Då undrar jag hur det ska bli med fortkörning, rattfylla, fildelning och sexköp också. För folk fortsätter ju trots böter att köra för fort, folk som brukar köra berusade slutar ju inte för att de åker fast, fildelare delar sina filer av princip och prostitution lär inte upphöra heller…

Nä, jag tycker nog att Per Ankersjö ska lägga det där i tänkbänk och reflektera lite över konsekvenserna av sitt förslag.

Dessutom är många cyklister ett otyg i trafiken, de visar ingen hänsyn överhuvudtaget, inte mot någon. Jag och mina barn har fler än en gång nästan blivit påkörda av cyklister som anser att de ska gå först i alla lägen, och jag har sett hur kamikaze-cyklister dödsföraktande kastar sig ut framför både bilar, bussar och lastbilar och hur de kör i full fart över övergångsställen utan hänsyn till någon annan än sig själv och närapå orsakar seriekrockar och hjärtat i halsgropen på sina medtrafikanter.

Nej, min själ. Det där är inget bra förslag.

2 svar to “Det här med media…”

  1. Jag förstår inte hur han tänkte där. Per är en synnerligen stabil gosse med huvudet påskruvat åt rätt håll, i vanliga fall. Vi växte upp i samma CUF-distrikt för 100 år sen och jag hade väl aldrig kunnat tänka mig att han skulle klämma ur sig något så vanvettigt galet. Eller så är han helt åt helvete citerad, men det lär ju visa sig inom några dar. Och skulle jag värdera Aftonbladets och hans trovärdighet mot varandra så skulle jag inte ens sätta en femtioöring på att det är Aftonbladet som gjort rätt. Skulle det vara så, så får jag nog omvärdera herr Ankersjö å det grövsta…

  2. Mimmi – Att AB felciterar är väl iofs snarare regel än undantag, och gör en hönsfarm av en fjäder dessutom. Men det var inte bara Per Ankersjö’s citat som var uppåt väggarna utan hela idén som sådan. Tycker jag, då. Sen igen, de pojkar man växer upp med i sin politiska ungdom kan utvecklas åt ett helt annat håll än man kunde ana, och de konstigaste citat kan komma från dem. Iaf om man får tro Aftonbladet…

Kommentera

