Mångalen…

Vem?

Jag.

Hade jag varit barnfri hade jag nog tillbringat kvällen och natten ute och promenerat. Tagit mig till en klippa vid havet och firat midsommarljuset och fullmånen, det är sommarsolstånd i helgen och ljusare än såhär blir det inte i Sverige på sommaren…

Nästa vecka vänder det. 

Men inte ska vi tänka på det NU, när det är sommarnätter, ljuvliga ljusa sommarnätter… Som man kan ägna åt att sova, eller åt något annat… Som promenader. När rastlösheten river i själen och känns som glasfiber under huden.

Imorgon är det total månförmörkelse dessutom. Månen kommer gå upp förmörkad, sen kommer den lysa röd till klockan elva ungefär, innan förmörkelsen sakta avtar… Det är ett mäktigt skådespel mitt i den ljusa natten. Dessutom har solstormens energiutbrott tagit sig hit lagom till imorgon och ställer till det.

I elektroniken, alltså.

Satellitmottagare, parabolantenner och kommunikation kan uppleva störningar av solstormen, och hade det varit mörkt på halvklotet hade vi sett norrsken i mängd enligt forskarna på NASA.

Jag pratade med en god vän tidigare idag, och det var inte bara jag som kände av fullmånens rastlösa rush i kroppen tydligen. Mångalenskap. Det finns ett skäl till att galning heter lunatic på engelska…

Förresten så blev jag lite paff. Förvånad. Och nyfiken. Av något jag fick höra. Man får inte säga saker precis innan man lägger på, som somliga ullhåriga tanter vill veta mer om. Faktiskt. Nu måste jag ju vänta på att få veta.

Jag som är så tålmodig. 

Ett svar to “Mångalen…”

  1. […] tal om glad så… blev jag också glad idag. Jag skrev för nån vecka sen om att jag fick höra något om en överraskning precis innan ett samtal […]

Kommentera

