Moraliskt dilemma.

Livet går vidare, studier i livets mening om dagarna och prinsumgänge mellan varven…

Efter maten var jag rastlös och kinkig och behövde GÖRA något, en promenad runt kvarteret med en prinsunge som hoppade i vattenpölarna med jätteparaply i handen gav inte precis några endorfiner…

Så vi gick på en promenad. Prinsen cyklade och jag fick gå fort(ish…) och en lagom sväng på ca 45 minuter. Vi pratade om allt och inget och vikten av motion och hur fort lastbilar kan köra och om man kan cykla ikapp en liten truck och sånt, viktigt. Vi såg en brandbil och brandmän i gula kläder och så hittade vi en uppsjö med vinbergssnäckor.

Prinsen ville ha med sig två stora såna hem till trädgården. Det ville inte jag (helst) men sa inte så mycket för han tyckte de var så SÖTA.

På vägen hem så småpratade han med snäckorna. Så säger han: ”Man måste prata med sina små djur, de blir så kloka av det.” Mm, eller hur, prinsen.

Sen passerade vi en stor kompost och jag försökte lirka lite: ”Tänk om snäckorna inte trivs så långt hemifrån, kolla här i komposten så kommer de nog älska att bo, tror du inte det?” Prinsen höll med och sa att där kan han ju hälsa på dem…

Och vi hittade en hundralapp på vägen som jag stoppade i fickan. Lite senare hittade prinsen en ”asasnygg keps, skitcool såndär som alla har nu” när vi passerade skolgården. Han ville ta den. Jag sa ”Nej, den tillhör nog nån så låt den vara där.” Han sa: ”Men hundralappen då? Det gör ju den med.”

Ridå.

Vad svarar man på det? Att kepsen är lättare att känna igen än en hundralapp? Jag fick ge honom rätt men att det skulle bli väldigt mycket svårare att hitta ägaren till en hundralapp än en keps, så vi satte upp kepsen på ett staket så ägaren kanske ser den på långt håll.

Då tyckte han vi skulle lämna in hundralappen till polisen.  Jag sa ”polisen tar nog inte emot en borttappad hundralapp för det är för svårt att hitta ägaren men vi kan lägga den i Röda Kors-bössan på ICA?”

Ja, det var rättvisast tyckte vi båda. Prinsen sa ”Ja, då kan dom där Rädda Barnen få glass i sommar dom också.”

Ja, just det. Godhjärtade prinsen min.

Ett svar to “Moraliskt dilemma.”

  1. Bra lösning ni kom fram till! 🙂

    // Tina

Kommentera

