Midsommarnattens leende…

Vi firade rätt så lugnt och sansat, jag och ungarna mina. Först tog vi en sväng på stan för att köpa pump och lås till min fina cykel. *kär* Och det var bilkö in på IcaMaxi-parkeringen… Folk handlar som om det inte finns någon morgondag.

Newsflash: Det finns det. Troligen. Med all sannolikhet.

Sen drog vi hem och käkade sill och nypotatis, hela det traditionella kitet fast utan nubbe.  Det funkar lika bra utan och det blev tabberas på sill, liten prins åt en burk själv, han älskar sill. Och nypotatis.

Vårt lånebarn vi har över helgen, en Grå Jako vid namn ”Doj-doj” gillade också färskpotatis. Fast han äter som en liten gris, kanske är han en förklädd flygande gris? Vi jobbade flitigt på att lära honom säga ”kladdig om näbben” på ”dalmål” men om det lyckats vet vi inte ännu.

Han stannar till söndag den lilla grå, och han är hemskt söt och ganska charmig (även om han knipsade av min halskedja) och jag skulle lätt kunna vänja mig vid att ha det sällskapet hemma, även om han lortar ner nåt vansinnigt.

Jag har ju nästan vant mig av vid att städa efter djur som skitar ner nu, även om fluffet är hos oss tillräckligt ofta för att behöva dammsugas efter.

Fluffet, förresten. Han gillar INTE Dojan. Nä, en konkurrent som käkar MAT och som får oss att sitta runt honom och fåna oss med ord, när HAN finns? Fy. Pippifåglar kan serveras till middag, tycker han. Nog.

Han är också hos mig inatt, lilla fluffet. Sessan är på äventyr och kommer hem imorgon. Troligen.

För övrigt så har jag tagit en premiärtur på min fina röda stålpålle. Den ledde ner till piren för ingen midsommar utan grillning, och var passar det bättre att grilla på midsommarafton än på en klippa vid havet i solskenet? Visserligen så tog jag bara med hotdogs och korvbröd men vi är inte kräsna så.

Men vi var inte de enda som hade grillat där. Det var helvete vad skräpigt där var. Och prinsen blev upprörd över hur folk lortar ner vår fina naturmiljö och folk ska TÄNKA på att djuren och fåglarna kan skadas av kvarlämnat skräp. Jag höll med honom och vi plockade en hel kasse full med andras skräp innan vi ens började packa upp vår egen grill…

Det finns ändå en STOR soptunna precis vid piren så det är inte precis svårt att släpa med sig sin skit tillbaka… Egentligen skulle man sätta upp en stor skylt där: ”Din morsa jobbar inte med att städa efter dig här, så ta med dig ditt skräp tillbaka” men… folk skulle inte bry sig.

Folk är svin. Eller nä, det är att nedvärdera svinen.

Det fanns mycket skräp kvar, men det värsta (aluminiumformar, plast, öl/ciderburkar) fick vi med, vi hade bara en skräppåse att lägga det i. Jag blir så ledsen när jag ser hur folk trycker in skräp i klippskrevorna och kastar ner burkar i sjön, vad fan TÄNKER de med? Om de nu njuter av att sitta vid havet, i vår fina rena natur, varför ser de inte till att den ser likadan ut när de går som när de kom?

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

