Det gick rätt bra igår.

Med pluggandet, alltså. Men det tar sån TID. För att vara en sjuochenhalva så är den vansinnigt innehållsrik, må jag säga. Flumkurs? Ämnet är kanske vad folk skulle kalla ”flum” men innehållet… My god, den handledaren har tagit sitt arbete på allvar.

Och det är ju bra.

Men hade Näringslivschefen (som med all säkerhet konsumerar kultur, går på teatrar och museer och gillar offentlig konst) fått bestämma så hade dylika flumkurser fått stryka på foten. Det säger hon iaf i den här artikeln. ”Sänk studiestödet för humaniora” 

Den begränsade erfarenhet jag har av högskolevärlden ger mig intrycket att programkurserna i mångt och mycket har både syfte och mål, även om jag nog faktiskt tvekat emellanåt när det gäller min egen utbildning – men det visste jag ju inte före jag började på den.

Men de kurser de ger sig på i artikeln är sommarkurserna – Harry Potters värld och andra litteraturkurser kanske inte GER mer än en vana att skriva uppsats och rapport, förutom en inblick i analys av litteratur – men hey, de flesta som läser såna kurser pluggar tuffa programutbildningar i terminerna.

Jag tycker (faktiskt) att liiite slack kunde man få. När man nu inte får semester som lönearbetare får. Oavsett om det är med Harry Potter eller Dinosaurier.

Men den som påstår att min filosofikurs är en slökurs ska jag nacka. Sådeså.

Kommentera

