Under ett litet svart regnmoln…

Inte bokstavligen, även om det nog ska regna idag.

Men mentalt. Jag vaknade efter en natt med orolig sömn och var på uruselt humör. Jag gjorde mitt bästa för att sprida eländet men alla andra jävlar var på så sjukt positivt humör att jag vämjdes.

Ibland står tvångsglädjekulturens positivitetskrav mig upp i halsen. ”Det är inte hur man har det utan hur man tar det” säger förespråkarna och med det försöker de inbilla oss sura jävlar att allting blir bättre bara man tänker positivt.

Säg det till någon som just fått besked att denne har cancer. ”Tänk positivt, din jävel, gör du inte det så är det ditt eget fel att du dör.” Eller till någon som hankar sig fram på minimilön, socialbidrag eller sjukersättning och försöker få mat på bordet och räkningarna betalda varenda jävla månad, med insikten att det inte kommer räcka. Den här månaden heller. Eller till nån som är utförsäkrad och arbetslös. ”Tänk positivt, du får inget jobb om du tänker negativt. Och frisk blir du inte heller.”

Som om svårigheter är nån sorts elddop som gör livet rikare och mer meningsfullt.

Att kritisera, att vara öppet negativ mot saker och företeelser är inte tillåtet. Då får man höra att man är bitter(fitta) och att man måste ändra attityd och gilla läget.

Nej. Jag tänker aldrig ”gilla läget”. Jag kanske måste acceptera det, men jag behöver fan inte gilla det. Och jag har min fulla rätt att vara negativ om jag så vill.

Dessutom är min mobiljävel fortfarande dum i hela kretskortet och jag får ont i magen av att jag troligen måste göra av med pengar för att skaffa en ny som fungerar och ”hänger med i den moderna utvecklingen”.

Ett svar to “Under ett litet svart regnmoln…”

  1. […] Och nä. Jag är inte alls intresserad av att tänka positivt idag. Ibland står tvångsglädjekulturens positivitetskrav mig upp i halsen. […]

Kommentera

