Elementärt, min käre Watson.

Jag fick en fråga från en gammal bekant idag. En fråga som bestod ungefär i ”Vad gör du nu för tiden, hur är det med allt och hur lever livet med dig?”

Jag svarade som jag brukar – att jag pluggar sommarkurs när programkursen har sommaruppehåll och att allt är ungefär som vanligt här. Livet som ensamlevande varannanveckas heltidsstuderande förälder är inte så wild and crazy för det mesta.

Svaret jag fick förvånade mig lite. ”Hur orkar du plugga så mycket? Det skulle jag aldrig palla med.” Jag svarade ganska enkelt: ”Vad har jag för val? Jag har ingen som betalar varken räkningar eller mat om jag inte ser till att få in en inkomst och jag sökte sommarjobb men fick inget.” Svaret på det blev: ”Men att behöva göra prov och sånt, läsa en massa skolböcker som du verkar göra, jag skulle hellre vara arbetslös för sånt pallar inte jag”. 

Nä, det är svårare för somliga att använda hjärnan än musklerna, helt klart. Jag frågade när personen läste en bok sist och jag fick svaret: ”Nä jag läser inte böcker, brukar vänta på filmen isåfall”. Ja, just det, I rest my case.

Men jag pluggar just för att jag inte hellre är arbetslös. För att jag ”pallar”. (För det mesta, iaf.)

För att ta mig nånstans dit jag aldrig varit. För att lyckas med det måste man göra något man aldrig förut gjort. För att skapa en bättre situation och en ljusare framtid för mig och de mina.

Därför pallar jag att plugga, därför väljer jag det före arbetslöshet.

Här är en sång till alla
som vägrar att ge upp
Till dom som kämpar vidare
fast livet är så hårt
Till alla som vågar längta
till nåt de aldrig sett
Som inte låter kuva sig
men håller på sin rätt

Kommentera

