Från en semester till en annan…

Jag har pratat med fina kurskompisen ”I” idag. Jag får låna hennes lägenhet i några dagar, så jag och liten prins kan ha skoj i huvudstaden – vi pratade om vart vi skulle åka tillsammans, och vad vi skulle uppleva. Han ville åka till England igen men det var uteslutet, i det läget förklarar jag ekonomin och möjligheterna för honom på ett sätt som han begriper.

Vi valde mellan Stockholm och Gotland i år, vi har visserligen varit i Stockholm, men det var för tre år sedan och nu har vi ju läst en dinosauriekurs på högskolenivå så det kunde vara läge att återuppleva museer och (tunnelbana vill prinsen) och sånt.

Jag är inte svårövertalad när det kommer till staden i ljus. Jag är inte svårövertalad när det kommer till att lämna hemstaden öht, men jag har en klockarkärlek för just huvudstaden. Nu är det också länge sen jag var där, och Gotland hade vi behövt en bil för att utforska.

Så i slutet av nästa vecka lämnar vi smålands djupa skogar för att vandra på stadens gator som de turister vi kommer att vara… Vi kommer gå på naturhistoriska riksmuseet, cosmonova (och se dinosauriefilm förstås, vad annars?) och vi ska till tekniska och vi ska se deras 4D-film där (nån av dem) och vi ska kanske in på polismuseet också, och tunnelbanemuseet möjligen, vi ska åka tunnelbana, spårvagn och båtar hit och dit.

Det låter som om vi måste ockupera fina I’s lägenhet en månad, minst. Men det här har vi tänkt hinna med på sådär 4-5 dagar ungefär… Kanske möjligen eventuellt avsluta med en kryssning, det finns väl roliga barnkryssningar att åka på nu på sommaren? Värt att tänka på.

Ses i Sthlm? Hojta isf.

För övrigt, då… Så har jag fått mindre gjort än jag hade velat idag. Deadline coming up och jag börjar bli lite smått obehaglig inuti, det är alldeles för nära utan att jag är klar. Det tar tid att laga frukost, lunch och middag, att fixa kök och tvätt och handla och se till så att allt flyter, det tar tid att hjälpa till med rollerbladespåtagning och avtagning och ibland vill en prins ha sällskap när han chillar och det måste han ju få…

Och då blir det mindre tid till filosofiskt ordbajsande, helt enkelt. När dygnsrytmen gör att liten prins inte somnar förrän halv elva heller, ger det inte mamman så värst mycket tid att skriva på.

Eller så är jag bara gnällig?

Jag pratade med en god vän, förresten. Och vi gick ner längs en memory lane jag egentligen inte hade nån lust att besöka, inser jag nu i efterhand. Det bara hände sig så, att vi pratade om vägar och val och varför vi är där vi är och hur det kommer sig och vips… ramlade jag ner i ett hål av minnen, förklaringar och bitterhet. Där låg mitt liv utspillt som en hög med skräp ur en sprucken soppåse…

Det var inte riktigt meningen. Att öppna på locket. Plötsligt så kändes jag sårbar.

Så nära får ingen gå.

2 svar to “Från en semester till en annan…”

  1. Vi ska också till Sthlm, men inte fören vecka 30. Trist att vi inte är där samtidigt. Kommer till ostkanten någon gång v 32. Ska vi ses då?

  2. U: Hade varit kul att gå på Cosmonova och Tekniska ihop! Men v. 32 ska vi ses, självklart! Jag har liten prins ojämna veckor, han är hos pappa jämna (förutom nästa vecka, vi har sommarlov) annars. Jag funderar på att ta en ”egen” vecka eller några dagar i sthlm också, vi får se hur mkt det blir över efter nästa veckas tripp.:mrgreen:

Kommentera

