Hem, ljuva hem…

Ja, vi är hemma igen. Och vi har massor av intryck att sortera och lägga på plats och diskutera och minnas…

Sista dagen spenderade vi på södermalm, närmare bestämt på Spårvägsmuseet som visade sig vara en hit för tågnörden prinsen. Han älskade det, och vi stannade där i flera timmar och han var SÅ nöjd över att ha fått ”köra buss” och tåg och leka med tåg och kolla in i alla tågvagnar, spårvagnar och bussar som fanns uppställda där.

Det var inte mammans favoritmuseum, kan jag säga.

När vi hade varit där så tog vi oss till norrmalmstorg där de gamla spårvagnarna kör till Skansen, vi åkte en rundtur med dem, sen drabbades vi av en störtskur som tvingade in oss i Gallerian, och BR leksaker. Sicken otur för mammans plånbok, vilken lycka för liten prins…

Efter det var vi trötta och turen till vårt provisoriska hem i huvudstaden kändes som en bra idé, vi hade båda ömma fötter av allt promenerande.

När hemresedagen kom så städade vi lånelägenheten fin och fixade till oss innan vi tog oss mot centralen. Väl där fanns inga förvaringsboxar vid bussarna utan vi fick släpa vårt bagage genom stan, uppdraget var: ”Se polisbilar” för vi har sett förvånansvärt få blåljus för att ha tillbringat så mycket tid i och kring city.

Var kan man annars se blåljus, främst polisbilar, om inte i korsningen St Eriksgatan/Drottningholmsvägen? Vi stod där i en halvtimme ungefär, då frågade jag liten prins: ”Har du sett klart nu?” och han svarade ja, det hade han ju. Då hade väl ett tjugotal polisbilar av olika sorter passerat. Då frågade jag: ”Är du nöjd nu, då? Nu när du sett så många polisbilar?” Svaret jag fick var: ”Nej, nöjd kan jag nog aldrig bli på att se polisbilar tror jag?”

Nähä, inte det, nej.

Men han följde i alla fall med snällt tillbaka och eftersom vi hade gått hela den vägen ner från cityterminalen bestämde vi oss för att åka tunnelbana en sista gång och gick ner på fridhemsplans station för vidare transport till t-centralen. Liten prins tyckte att ”Rådmansplan” lät som ”grodmansplan” och undrade varför den hette så… Jag höll med om att grodmansplan hade varit ett roligare namn på stationen.

Sen var det bara att vänta på bussen hem, och som alltid var det lite vemodigt att lämna Stockholm bakom sig…

Vem vet när vi ses igen?


3 svar to “Hem, ljuva hem…”

  1. Vad roligt att semesterresan blev så lyckad. 🙂

    // Tina

  2. Hade varit kul att träffas. Men men. Går det fler tåg?

    /Stefan

  3. Tina – den blev väldigt lyckad. =)

    Stefan – Det går alltid tåg (och bussar). Nästa gång provar vi nog Tom Tits, jag hade tänkt det för måndagen men plånboken sa ifrån. Men jag har planer på att åka upp själv innan sommaren är slut, då hör jag av mig. Troligen ~v. 34.

Kommentera

