Det finns inga ord…

När det ofattbara inträffar.

Sorg och vrede. Frågan om ”varför”. Hur en vriden hjärna kan rättfärdiga något så fruktansvärt. Nej, jag saknar ord.

Innan det framgick vem galningen var så pratade jag med en god vän. Vi pratade (givetvis) om terrorn i Oslo och på Utöya. Jag frågade: ”Vem tror du ligger bakom?” Svaret jag fick förvånade mig lite. ”Det kan vara en ensam galning, det är min känsla av det hela. Det är någon med god lokalkännedom.”

Det visade sig att det var så, jag ville verkligen inte tro det. Men fanatisk fundamentalism är farlig, hur och var den än sticker upp sitt tryne.

Varför?

Kommentera

