Not a happy bunny.

At all.

Men jag gör mitt bästa för att hålla mitt urusla humör i schack så det inte ska gå ut över min omgivning, vilket i stort sett är mina barn. Jag avhåller mig från att befinna mig på sociala forum av det skälet också, så det inte hoppar några grodor där heller.

Varför, kan man undra.

Fan vet. En kombination av saker. Hormonellt svaj. Trötthet, och då menar jag inte sömnighet utan en trötthet som går utanpå och förbi bara vanlig dåsighet. Ekonomin. Den suger verkligen bäverballe.

Dessutom har jag fått återbetalningskrav från CSN. För den ena kursen började för tidigt och den andra blev förskjuten så den slutar för sent så de tycker att jag bara läst på 75% i sommar och därför vill de ha tillbaka 25% av det de redan betalat ut.

Det beskedet hade jag i mailen idag på morgonen. Jippie-kay-yay, liksom.

Ja, jag har skrivit en överklagan. Men ”tills överklagan handlagts gäller beslutet från CSN”. Så nu vet jag inte om jag får mer studiemedel öht, eller om jag får avdrag på det som de kommer betala ut för höstterminen.

Tack-som-fan.

Men det är väl tur att jag har så små finansiella bekymmer ändå när braskande rubriker skriker om global finanskris och sänkt kreditbetyg för USA. Det är skönt att jag slipper sitta på en aktieportfölj som sjunkit några hundra tusen, till exempel.

Även om det inte är nån jävla tröst alls när jag tänker på saken.

5 svar to “Not a happy bunny.”

  1. anna Maria Gustafsson Says:

    Snacka om att trampa på den som redan ligger. Jag har pratat massor med CSN och skrivit överklagan åt min kusin som blev sjuk, sjukskriven och tre månader senare fick veta att FK inte godkände hans sjukskrivning och vips blev skyldig en hel massa pengar och inte kan få nytt studiemedel. Hejdå studier, hej lågarbetande överkvalificierad undersköterska…

  2. Anna Maria – det skrämmer mig också, jag ska givetvis överklaga men med tanke på alla skräckhistorier jag hört om CSN så tvivlar jag på att det kommer hjälpa. Vadå läsa 75%, jag har läst 15 hp i sommar och det är vad som räknas, tycker jag. Att ena kursen började innan programkursen slutat och att andra kursen läses parallellt med programkursen en vecka är ju inte MITT fel, och det kommer stå i överklagandet.

    Håll tummarna så länge är du snäll? För jag vet inte hur jag ska klara mig utan ~6000 i höst.

  3. Anna Maria Says:

    Jag ska hålla tummarna stenhårt. Tycker CSN är för stelbent. Det är människor de har att göra med…

  4. Död åt CSN!!
    Det är väl inte ditt fel att kurserna är förskjutna! Du har läst 15hp och SKA ha betalt för det. PUNKT!

    Hade studier varit ett ”jobb”, hade det klassats som dubbelarbete när kurserna går parallellt, och då hade du fått dubbelt betalt… men jag tvivlar ju starkt på att CSN betalar ut dubbelt vid sådana tillfällen… Jag är så glad att jag slapp beblanda mig med dom de här två åren!

  5. U: Nej, det kan rimligen inte vara mitt fel, tycker jag. Men det är väl vådan av att läsa två 7,5poängare parallellt kan jag tänka mig. Jag har en klump i magen av oro tills jag fått besked från CSN, frågan är om det ens är lönt att ringa dem och prata om det. Fan, fan, fan.

    Jag tycker att hela studiestödssystemet skulle byggas om.

Kommentera

