Städa, städa…

Inte varje fredag, men… När det behövs. När hemmet varit eftersatt pga fullt upp med skola och liten prins, när jag försöker klara allt och lite till och helst med en guldkant på tillvaron…

Jag är superwoman. Så är det.

Iaf är det min fasad utåt. Inåt, däremot. Dit släpper jag inte någon. Så nära får ingen gå.

Och idag städar jag. Jag plockar, tvättar, fixar och röjer. Jag ska rensa ut för smått, för gammalt och för slitet. Göra plats, skapa utrymme. Inne först, ute sen. Somligt ska kastas, somligt ska säljas och somligt ska få byta plats.

Jag måste köpa sopsäckar. Mitt uteförråd måste röjas ur, även om jag inte tar mig till tippen så ska skiten iaf vara packad i sopsäckar och utrymmet ska vara sopat rent från damm, smuts och spindelnät. Så jag, när jag får tag på någon som har bil och släp, bara kan lasta på säckarna och få iväg dem.

Att aktivera sig med städning och röjning är bra. Under tiden man jobbar sig trött och svettig tänker man (jag, jag, jag) inte på något annat. Som CSN. Och sånt skit. Det är när jag stannar upp och pausar lite som det dyker upp…

Jag skulle vilja ha en liten break. Bara en liten, där jag slapp ha en ekonomisk ångest varenda jävla månad, varenda jävla terminsbyte.

Hade jag bara ett jobb med lön så kunde jag snabbt skapa mig en buffert så jag slapp ekonomisk ångest. Det vet jag.

Förresten håller min telefon fortfarande på att jävlas med mig. Den ringer utan ljud fast jag inte har den på ljudlös. Den är askass i mikrofonen och ibland i hörlursdelen. Folk som pratar låter som om de pratade in i en konservburk. Den stänger av sig trots att den är uppdaterad. Mitt i samtal bestämmer den sig för att tappa mottagningen.

Den är dum i hela kretskortet.

Och jag… Jag är en positiv jävel, jag. Superwoman.

(Men jag fick ett sms med innehållet: ”Älskar dig.” Det gjorde mig glad och alldeles varm i hjärtat.)

Kommentera

