Den blev till igår.

Tentan som jag bråkat med så länge.

Som jag skrivit och suddat, lagt till och dragit ifrån, analyserat och vinklat och vinklat om. Jag har nog skrivit den säkert fyra gånger de senaste veckorna. Men inget har riktigt varit vad jag velat säga.

Jag hade ingen röd tråd. Jag hade ett spretigt nystan av lösa trådar som väl mest kunde liknas vid luddet i torktumlaren.

Till slut blev jag arg. På mig själv. På min oförmåga att sätta mig ner och få jobbet gjort. På min spretiga hjärna som så lätt blir distraherad av annat, mer spännande saker än att leta efter det fragila i tillvaron.

Så jag satte mig. Skrev. Sket i att det såg spretigt ut. Klippte ut, flyttade om. La till. Formulerade. Formulerade om.

Fick ihop något som nog håller i tanken, en röd tråd att följa till en slutsats. Det är inte det bästa jag skrivit, det är förmodligen inte det sämsta heller. Men den håller förhoppningsvis för ett G, det är allt jag begär. (Och behöver.)

Jag ska be pluggkompisen M att läsa igenom den sen. (Hennes var som vanligt asbra, jag har läst den.) För att se om hon följer den röda tråden.

Sen kan jag lägga den här förbannade sommarkursen till handlingarna. Jo, jag har lärt mig massor. Men det har inte varit särskilt roligt, faktiskt.

Jag har behövt någon att prata med om det. Någon som följer processen och känner igen begreppen, någon som kan kasta omkull en tanke och vända den ut och in bara för att det är roligt. Eller kontroversiellt.

Irl.

Ett svar to “Den blev till igår.”

  1. Jag helar för tillfället. Djupa, svidiga sår tar lite tid, men jag återkommer. Då kan jag välta dina tankar igen.

Kommentera

