Att upptäcka en dysfunktion…

Jag har upptäckt att jag har ett handikapp. Eller en dysfunktion, kanske det heter.

Ett jag inte varit medveten om tidigare. Även om kanske min omgivning varit det, vad vet jag. Det är ingen som sagt något, iaf.

Jag kan inte prata om ekonomi. Eller pengars värde. Jag känner att jag direkt går i försvar då, jag hamnar i nån sorts ”du fattar inte hur det är, hur det känns eller hur utsatt jag är” så fort jag pratar med nån som har en ordnad, eller rättare sagt god, ekonomi. (För min ekonomi är väl i stort sett ”ordnad”, den är bara inte ”god”. )

Dels så blir jag (eller känner det som att jag blir) nedlåtande. Som en sorts omvänd snobbism. ”Du ska inte tro att du är märkvärdig bara för att du har pengar” på något vis. Dels så blir jag avundsjuk. (Det hoppas jag att jag döljer, åtminstone.) 

Jag känner mig dessutom dubbelt utsatt då. Genom att prata med människor som har det ordnat, ett ordnat liv, dubbla inkomster, semesterresor hit eller dit. ”Jag fick en helg i Rom.” eller ”Vi åker till London över helgen, för att shoppa och gå på teater.”

Som om det är stigmatiserande att inte ha ”nån” som ”ger en” semesterresor hit eller dit. Som om det är synd om mig som inte har en man som jobbar arslet av sig för att köpa mig en helg i Rom, eller några veckor i värmen. Som om jag är… nån sorts ovanlig paria, som inte räknas i det  heteronormativa samhälle jag lever i.

Som att jag är en ful ankunge i dammen med svanar.

Konstig.

Jag är iaf dysfunktionell. För jag kan inte prata om ekonomi utan att gå i försvar.

Ett svar to “Att upptäcka en dysfunktion…”

  1. Aouch. Den där bet.

Kommentera

