Förresten, dyngkåt..

..och hur helig som helst.

Föreställningen med Mia Skäringer. Den, som gått som en löpeld på facebook och i verkligheten med uppmaningen: ”Se den!” och med lovropen ljudande: ”Den är så JÄVLA bra, den är så KLOCKREN, den är så IN YOUR FACES!” och andra lovsånger kring dess genialitet.

Är det bara jag som tycker den är skrämmande? Eller sorglig och tragisk, iaf.

Jovisst, den har sina poänger, den har ett par hysteriskt roliga scener. Hon är skarp, bitande och träffsäker. Men den är också tragiskt utlämnande och naken på ett vis som jag upplevde som lika självhatiskt som beskrivningen av anorexia. För att duga, för att synas.

Jodå, budskapet i föreställningen är tydligt: ”Vi duger som vi är. Alla är rätt lika egentligen och alla är lika bra. Utom dom dumma. Dom som utnyttjar och skrämmer.”

Men mitt i den bitande ironin, de snabba replikerna och de dundrande applåderna hon drar ner när hon är särskilt ironiskt självhatisk… Så får jag en klump i halsen och en känsla i magen av… Att det där är inte okej. Att på bekostnad av sig själv göra succé i ”livets krassa verklighet”.

Jag må ha missat hela poängen med föreställningen, det bjuder jag på isåfall. För jag ser den med mina egna ögon, inte med alla andras.

Och när den är slut har jag en klump i halsen med en besk smak i munnen.

Jonas Gardell säger det jävligt bra. 

3 svar to “Förresten, dyngkåt..”

  1. Gardell är helt klockren. Han träffar som alltid huvudet på spiken.

    Skönt att höra att det är fler än jag som reagera på Mias show. Det kände beklämmande och eftersmaken blev precis som du säger – besk. Det var lite som en grekisk tragedi…😦

    // Tina

  2. Jag hade inte kunnat säga det bättre själv. F och jag såg den – och vi upplevde den som tragisk. När hon berättar om incidenten i badrummet – och folk skrattade.. Fy faan!

  3. Tina – Jag blev ledsen. Och kände medlidande.

    U – Ja, speciellt den händelsen fick mig att vilja gråta.😦

Kommentera

