Jag vann!

På Lotto. Och vi spelade på Oddset också, jag och sessan. Hon spelade vinst, jag spelade förlust för hemmalaget i hockey på seriepremiären i allsvenskan. Jag vann. 35 kronor. Det var låga odds, hade de vunnit hade vinsten blivit större. Jag vann inte bara på Oddset, jag vann även på Lotto, 25 kronor.

Total vinst blev alltså 60 riksdaler, totalt spelat ungefär samma… (Fast jag har 5-veckorslotto så jag kan vinna mer nästa lördag…)

Jag sa, med viss glädje i rösten idag: ”Yes, jag VANN på lotto!” Liten prins var snabb att replikera då: ”Det måste vi fira med att gå på kondis!” (Jag har ju sagt många gånger att när jag vinner på Lotto så ska vi fira ordentligt.)

Sen att jag bara vann 60 kr spelade ingen roll, enligt prinsen. ”Det räcker ju i alla fall till en bulle och ett glas läsk.” (Det gjorde det. Men inte till något mer än det.)

I vilket fall som helst så bestämde vi oss för att cykla in till stan och gå på kondis och fira upp hela tipsvinsten. Prinsen svidade om, jag hade lagt upp kläder åt honom och han fnös: ”Ska jag ha det DÄR? Det är ju inga snyggkläder!” Nä, in på rummet och rota i garderoben och ut kommer snyggve i svarta byxor, linne och en vit cardigan. In i badrummet och vattenkamma och ta på sig lite deo så han luktade gott. Ringar på fingrarna och prinsen var redo att gå på kondis och fika.

Han sa: ”Nu ska du göra dig i ordning så du också är fin.” (Jaha, tack för den, hjärtat.) Men iaf, även morsan gjorde sig fin och vi hoppade på järnhästarna och drog iväg. Det var grått-grått-grått och hade regnat men vi hade tur som fångade ett uppehåll hela vägen in till stan.

Jag tog en latte, prinsen fick en läsk och en kondisbit. Helt nöjd med att vara på fin-fiket var han: ”Det är så mysigt att gå ut och fika, mamma. Det känns så härligt. Jag är så fin och vi har det så bra.” ♥

Jag tycker om att göra roliga saker med liten prinsunge när han blir så uppenbart glad för så ”lite” som att cykla in till ett kondis och fika. Det händer inte så ofta, och därför är det speciella tillfällen när vi gör såna saker och jag hoppas han minns dem när han blir äldre.

Jag vet att sessan minns när vi gick och fikade på precis samma ställe när hon var liten. En gång, det var en skolavslutningsdag och hon var 5,5 år och saknade alla framtänder, var klädd i klänning som alltid när hon var liten, och hade håret i två svansar, så stod hon upp på sin stol och sjöng ”Idas sommarvisa” från början till slut.

Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt,
då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar,
Jag gör hela kohagen grön
och nu har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön

Jag gör mycket vatten i bäcken
så där så det hoppar och far
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen
för jag gör den alldeles skär.

Och smultron gör jag åt barna
för det tycker jag dom ska få
och andra små roliga saker
som passar när barna är små
Och jag gör så roliga ställen
där barna kan springa omkring
då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring.

Hon fick applåder från alla gäster på det fullsatta utefiket.

5 svar to “Jag vann!”

  1. Vilket härligt minne att plocka fram!!

    // Tina

  2. Tina – ja… Det är det verkligen. Kan man ”bygga positiva minnen” hos sina barn har man ”lyckats” som förälder, tycker jag.

  3. Det är absolut ett säkert tecken. Jag tror att barnen mår bra av sådana här positiva minnen a

  4. att plocka fram. Det kan göra underverka när det kommer ”prövningar i livet”, som Paradis-Oskar skulle ha sagt.🙂

    // Tina

  5. P.S Grattis till vinsten! D.S

Kommentera

