Status: Otillgänglig.

Idag har liten prinsunge varit hemma från skolan. Han hade ont-ont-ont i huvudet när han vaknade, så ont att han trodde huvudet skulle spricka och läcka ut hjärnsmet på kudden.

Ibland fejkar han huvudvärk för att få vara hemma. Det är något jag alltid har med i beräkningen och har haft i sådär 20 år sen jag fick min första unge, att de faktiskt ibland luras på riktigt. För att få fördelar.

Men så var inte fallet idag. Prinsen var lite blek, han frös som bara den och han studsade inte upp genast klockan ringde och krävde frukost. Han låg kvar i sin säng och bad om att få somna om lite.

Det fick han. Förstås.

Vid tiosnåret var han vaken och dämpad och kollade på nån film i soffan, han var inte riktigt med i matchen. Efter lunch började han piggna till och spelade lite musik för sin mamma medan hon försökte lyssna på en inspelad föreläsning.

Kombinationen plugg och halvsjuk unge är inte sådär jättefestlig, faktiskt.

Men sen på eftermiddagen kom storasyster förbi och vi käkade mellis. Efter melliset bad liten prins om att få gå och vila, alldeles självmant. Storasyster som nog trodde på fejkont i skallen fick stora ögon, för den ungen vilar inte dagtid i onödan om man säger så.

Men det är svårt att vila också när man inte varit ute på hela dagen så familjen psykbryt tog sig en runda med den blå dåren och det gick inte fort idag, men det gick iaf runt vår vanliga sträcka. 3 km på 45 minuter är inte okej ur powerwalksynpunkt, men helt okej när man ska lufta sig efter en VAB-dag…

Liten prins fick käk och sen var han trött. Igen. Vi läste Harry Potter och jag höll om liten gose till han (*harkel* bara han, alltså) somnade. Han är lite ”för stor” för det, kanske. Men det är så mysigt att jag gärna stannar en stund extra, snart är han stor och vill inte att jag varken ska läsa eller natta.

När jag vaknat till liv igen hade jag plugg att göra.

Plugg jag inte gjorde när prinsen var hemma och sjuk. Imorgon är det seminarie, det måste förberedas ordentligt och på fredag är det deadline på sluttentan för kursen, så veckan består av plugg. Mer plugg. Och plugg igen.

Håll tummarna för att liten prins håller sig frisk.

 

Kommentera

