Höst-tisdag…

Och allt är som det ska.

Prinsen gick till skolan och mamman gick en promenad. Idag tog samma runda 32 minuter mot gårdagens 45, det var lite bättre. Jag hade tänkt gå den en gång till ikväll men det blev inte läge, allt annat kom emellan som middagslagning, läxläsning osv. Men jag är glad att jag iaf kom iväg på EN promenad, det är bättre än inget.

Sen ”gick” jag också till skolan. Loggade in på ett studentrum på fronter för att se om där var några studiegruppskamrater, men icke så. Jag ägnade tiden åt att flumma ihop några svar på diskussionsfrågorna och när seminariet började var jag relativt förberedd.

Det gick bra. Genom att verka påläst på somligt kunde jag glida förbi på annat som jag inte hade fullt lika bra koll på.

Jag fick lite gjort på eftermiddagen också eftersom liten prinsunge stack hem med kompis efter att ha kastat in väskan här, de skulle spela spel en stund, och när han väl kom hem igen strax före fem hade han lekt sig svettig, t-shirten kunde vridas ur, och han var grå från topp till tå. ”Jag har ramlat” sa han. När jag pekade på händerna sa han: ”Vi lekte.” Jamen självklart. Ungar ska vara svettiga och skitiga när det är dags att komma in, hellre det än att de inte är ute alls.

Läxorna går som ett rinnande vatten. Han är duktig i skolan, även om han inte förstår vitsen av att GÅ i skolan. Han begriper i teorin att man måste lära sig matte och att läsa och skriva, men han begriper inte riktigt varför det ska vara så himla nödvändigt när man kan vara ute och leka, klättra och upptäcka saker.

Om det hade funnits en uteskola här, med praktisk pedagogik, så hade jag direkt och utan tvekan låtit honom gå på den. Finns det ens såna skolor? Det hade nog passat fler barn än mitt isåfall.

För hur det än är med skolans ”individuella läroplan” och ”individanpassat lärande” osv… så stämmer det bäst in på de individer som kan sitta still, hålla tyst och göra det läraren säger till dem att göra…

Kommentera

