Sköna helg.

Och nu är den slut. Jag samlar ihop bitar av mig och fokuserar… Idag ska liten prins hämtas och idag kommer en väninna från förr och hämtar oss för en ”konsultation”.

De ville ha min hjälp att se hur deras hund beter sig och vad de kan göra åt beteendet i en viss, given situation. Det är en svår knut att lösa, misstänker jag, då det rör sig om en hund som ska jaga en sorts djur men inte ett annat.

I såna situationer kan man antingen få ändra på hela hundens sätt att jaga (från löshund till bandhund) eller lösa det på annat vis – det är det vi ska titta efter. Hur djupt rotad jaktlusten är och hur förig hunden är. Kan man lösa det med dressyr vore det ju underbart. Men jaktlust är en drift som inte så lätt dresseras bort, och då ofta bara i närheten av föraren och inte när hunden själv är ute och driver djur.

Komplicerat.

Det jag kan bidra med är inte att lösa jaktrelaterade problem, för den kunskapen har jag inte. Det jag kan bidra med är att se hur hunden beter sig i situationer runt sin ägare och runt de djur den inte får jaga.

Nå.

Det är ännu lite helg kvar och jag njuter de sista dropparna av den tillsammans med morgonkaffet.

Sköna söndag.

Is mi a’ sealltainn man cuairt
Is mi cho fada bhuat
Cail ach muir, tonnan is cuan
O mo run

2 svar to “Sköna helg.”

  1. Peter Holmqvist Says:

    Problemet med jakthunden verkar svårt att lösa. Men Björn och Goa blir nog glada att se varandra igen. Ha en fin söndag.

  2. Peter – Tack detsamma! =)

Kommentera

