Idag glimtade den till…

Vad?

Blogglusten. Den har lyst med sin frånvaro hela långa jullovet (för somliga, andra fick vackert plugga som vanligt) och frågan är om den blir vad den en gång varit.

Den som lever får se.

Men – igår hade vi diskussioner om tankekorrigering, jag och min kära dotter. Jag tog diskussionen vidare till ett forum jag brukar besöka och försökte få gehör för min idé om att tankekorrigering fungerar. Men världen verkar vara full av bitterfittor, pessimister och kverulanter, för ingen ville kännas vid att det GÅR att tänka sig lycklig. Eller iaf gladare.

Att man väljer hur man vill möta dagen och på vilket vis man ska låta händelser påverka sig.

Nej, man kan inte välja att vara frisk istället för sjuk, man kan kanske inte påverka svåra sjukdomar, man kan kanske inte alltid påverka sin arbets/livs/skolsituation. Men man kan påverka hur man låter det påverka sig. Man kan välja, när man slår upp sina ögon, om man ska se dagen som en möjlighet eller ett straff.

Sessan, min kära dotter, satt och spelade musik här igår. Hon spelade hjärtesmärtamusik, sorgsna ballader om förlust och saknad och längtan. Det är också ett sätt att påverka sin sinnesstämning, så jag bad henne byta till något hon blir glad av. Hon frågade vad, och jag gav henne en hel lista av musik som kan höja humöret och ge lite glädje och skapa en förändrad sinnesstämning.

För musik är en av de saker man kan använda för att påverka humöret. Andra saker är rutiner som inkluderar goda sovvanor, kostvanor  och motion. Jag säger det igen: Motion är medicin. Det skapar välbefinnande och stimulerar endorfinerna.

Så man väljer hur man vill att dagen ska påverka en. Trots att livet ibland suger bäverballe, trots att mörkret äter sig in i själen, trots att ekonomin bitvis tynger rejält, trots att kroppen värker och det inte finns nån glädje att se fram emot över huvud taget på väldigt, väldigt länge.

Kan jag, så kan du. Så tamigfa-an.

5 svar to “Idag glimtade den till…”

  1. Jamen det är väl klart man kan ändra en massa bara genom att tänka rätt. Och jag håller med dig, det är en satans massa kverulanter där ute. Idag orkade jag inte uppdatera min fb som jag tänkt, för de femton första jag scannade igenom var sådär skitneggo. Och det handlade bara om struntsaker!

    Själv har jag varit hos dr och jag fick tala om för henne att bara för att jag är glad och trevlig så betyder det inte att jag mår bra, för det GÖR jag inte, var så snäll och HJÄLP mig nu, för jag ORKAR inte. Och hon hörde och hon hjälper. Men jag har tappat räkningen på hur många gånger jag blivit sett som simulant för att de inte tror att man må kass och ändå uppföra sig som folk.

    Och så tog jag ditt råd på allvar och gick ut i vintersolen – som belöning hittade jag mitt pennskrin (fullt med språjlans nya fina färgpennor) som jag trodde jag glömt i skolan (och då hade det varit BORTA) – för det låg i ett hörn i bagageutrymmet på bilen.

  2. -ME-: Jag blev tvungen att kolla om jag varit skitneggo idag och det hade jag inte. *S*

    Det är ju så som du säger, att även om man har sina krämpor så kämpar man ju med (oftast) ett leende eller åtminstone i tystnad, men är folk inte van att man klagar så tas man heller inte på allvar den dagen man verkligen gör det.

    Så himla bra att du gick ut i solen – det ÄR verkligen så som jag skrev där – att gå ut i vintersolen, spec när det är lite snö, är gratis ljusterapi. En rask promenad skapar endorfiner dessutom, och det ökar välbefinnandet. Särskilt i det långa loppet, en sån endorfinkick om dagen ger samma effekt på kroppen som ett sk. lyckopiller. Motion är medicin. Och kan jag med min onda jävla kropp så kan de flesta. Om de vill.

    (Och så hittade du pennskrinet också dessutom – bara en sån sak!)

  3. Var också tvungen och se om jag var negativ.. *S* Var mest trött. *Konstaterar* Det var ruggans svårt att vakna till liv i tisdags! Men sedan kom det en massa positiva inlägg från mitt håll..😀

    Visst går det att styra om tankarna och att välja att ta allt annorlunda. Ibland får man tillåta sig att vara lite låg, lite tjurig och lite less. Bara man inte stannar där!
    Är dessutom HELT övertygad om att man kan skapa sig mer problem just genom att vara negativ. Börjar en negativ spiral så gäller det att snabbt vända tanken!

    Nu är det ju ingen sol. Och när det var sol så jobbade jag (inomhus). Men jag har hört ryktas om att en sol ska dyka upp här snart och då jäklar ska jag ut och fånga ljus! För nu har jag fått en överdos av det gråa och mörka. *Gäspar* Vi har ju ändå ett uns snö som hjälper upp..

  4. Dys – ja, det är skitsvårt att vakna öht nu när det är mörkt. Och här smälte vår snö bort över natten, fifan!

    Visst får man tillåta sig att vara både låg, tjurig och less ibland, men det känns som att somliga fastnar där, och är kroniskt kverulanta. Det är så pissetrist.

    Fast man behöver inte solsken för att få dagsljusdosen tillgodosedd även om den hjälper till, har du snö som reflekterar det lilla ljus som finns är det skitbra. Då går man ut när det är som ljusast (runt lunch?) och fångar det som finns.

    Och visst är den negativa spiralen så mycket enklare att fastna i, och att det är en ansträngning att försöka se det från den ljusa (haha) sidan, men man mår verkligen bättre om man gör det till en vana.

    Tur vi är så bra på det.:mrgreen:

  5. Fast även om vi har snö (en gnutta..) så har det varit så alldeles kopiöst grått på sistone. Men idag ska det bli sol, i morgon ska det bli sol och på söndag ska det komma ny, vit snö! Fint dä!

    Och ja, jäklars vad bra vi är!😀

Kommentera

