Walk of shame…

I mitt fall är det inte att smyga iväg från en älskares eller one night stands hem i gryningen. (Vilket uttrycket brukar användas för, alltså.)

Nej, i mitt fall är det en walk of shame när man är så utan pengar i slutet av månaden att man måste gå ner på ica och handla för bottenskrapet ur kassakistan, dvs pantburkar/flaskor och ev småpengar från sparburken.

Jag kan säga att efter helgerna och två födelsedagar så är den promenaden nära nu…

Jag har dessutom haft liten prins ungefär dubbelt mot vad jag skulle ha den senaste månaden, och naturligtvis påverkar det ju både plånbok och innehåll i kyl och frys… För jag planerar både ekonomi och handling utifrån hur han -ska- vara hos mig.

Jag har 30 kr på kontot att leva på till den 20e. Jag har väl en hundring eller lite mer i sammanlagd pott om man räknar pantflaskor och småpengar. Det får bli morgondagens bekymmer, för just nu klarar jag mig med det jag har, jag behöver bara en mjölk till kaffet.

Men imorgon behöver jag köpa mat så vi klarar oss till fredag, jag och liten prins.

Walk of shame.

När jag knappt har så det räcker till jag får pengar nästa gång. När jag måste välja bort både det jag vill ha och ibland det jag behöver till förmån för ”kan inte vara utan”.

Lägg detta till tentavecka och kursuppstartsvecka och barnvecka så har ni verkligheten jag lever i och med.

Men.

Mindset och fokus. Jag är på sluttampen av mina tre högskoleår nu. En termin kvar och jag söker redan kvalificerade jobb.

Måtte jag aldrig glömma hur det är att leva på marginalen.

Still at the end of every hard earned day people still find some reason to believe.

Ett svar to “Walk of shame…”

  1. // Tina

Kommentera

