Helg, dårå

Och helgen består av plugg, procrastination och popcorn. (Eller kanske inte popcorn då men det lät bra?)

Jag hatar den här uppgiften jag gör nu. Jag har en sån motvilja mot den att jag nästan fysiskt mår illa. Den är omständig, ostimulerande, tråkig och jag vet med sannolikhet att hur jag än gör den så kommer den inte att gå igenom, för handledarna sätter ett fett jävla U på de flesta som lämnar in… Och kan inte förstå att det är ett handledarproblem att så många måste komplettera.

När vi har bett om förtydligade instruktioner har vi fått utbrott och dåligt humör tillbaka. Attityd. Förra terminen fick våra medstudenter höra att de var ”småskolebarn” när de ville försäkra sig om att de förstått uppgiften rätt.

Ja, det är en handledare som beter sig illa. Men det har varit ett genomgående tema på utbildningen, att instruktionerna är otydliga. De påstår att det är en del i pedagogiken, att själv ta reda på vad man ska lära sig för att bli godkänd…

Konstigt att de andra högskolor och universitet jag läst vid har bättre statistik, då? Jag har bara positivt att säga om de andra lärosätena, och där har jag aldrig nånsin känt mig varken dum, korkad eller på fel plats som jag gör nu, tvärtom har jag fått VG efter VG och positiv feedback för både språk, analyser och arbete.

Där jag läser nu är feedbacken knapphändig om man får den öht vid godkänt resultat.

Men eftersom det är sista terminen så ska jag ta mig igenom den, det ska fan gå! Och det ska framgå i min kursutvärdering vad jag tycker och tänker om dem som lärosäte, om sektionen jag går på.

Vi är flera som har samma känsla och det finns planer på en större aktion, ett ”öppet brev” eller liknande.

Men inte förrän terminen är färdig. För vi vill inte att våra åsikter ska påverka våra resultat.

Tyvärr är det känslan man får nu, att om man frågar eller ifrågasätter något på handledningsmötena så ligger det en i fatet vid en bedömning av inlämnade uppgifter. Det är många som inte törs fråga för de är rädda för handledaren jag beskriver ovan.

Och så ska det inte vara.

För övrigt, om man bortser från plugget, så… har jag sovit illa som fan ett tag igen. Jag ligger och vrider mig och vänder och försöker sova och blir gråtfärdig när jag inte somnar, för jag vet hur viktig sömnen är…

Det finns en hel del bakom som jag inte orkar ta öppet, som påverkar sömnen. Men som med allting så kommer tiden lösa det också. Tiden och arbete.

Ett steg i taget.

Under tiden gör jag en sak i taget, jag jobbar mot ett mål och jag låter The Voice sjunga för mig.

Mr Leonard Cohen. Mannen med den ljuva stämman. Åh, vad jag skulle vilja höra honom live en enda gång…

Show me the place help me roll away the stone

Show me the place I can’t move this thing alone

3 svar to “Helg, dårå”

  1. Mm, det sägs att det inte ska påverka men nog fn gör det det. Jag är hårt skolad i det fenomenet och även om det är länge sen (Nordiska språk, SU, mitten av 90-talet) så sitter det i ryggmärgen ändå. Man käftar inte innan betygen är satta och man vet att man aldrig mer ska ha samma lärare. Och det vet man inte när man har 2½ år kvar av utbildningen…

    Jag tycker ni gör rätt, för jag har hört dig säga det här länge. GÖR nåt av det. Gå ihop. Öppna brev och grejor så det kommer ut i luften.

  2. -ME-: Precis. De ska få höra i en kursutvärdering vad vi har tyckt. För det verkar inte som att de tagit till sig feedback under tiden. Grejen är att vi alla är så nedtryckta och mentalt slut att det kan vara svårt att ”orka” gå ihop och göra något. Men samtidigt ska högskolorna nu utvärderas av oberoende utvärderare och det bör väl märkas då, om inte annat.

    Men jo, vi ska ta upp vad vi tycker, förhoppningsvis är vi då inte så glada att vi är färdiga med dem att vi inte bryr oss längre.

  3. Vad jag känner igen din frustration!!! Den lider vi alla av… Tyvärr!!! Det finns någon som inte kan ta kritik av handledarna. Jag lämnade in en utvärdering av förra terminen och nu kom resultat tillbaka från alla som lämnade in… Det visade sig att det finns inga resultat i utvärderingen. Det är ingen som har lämnat några svar och det tycker jag är konstigt, för jag vet att jag lämnade in den. Men det kanske beror på att det mest var negativa synpunkter jag hade? Ja, inte vet jag!! Dock känner jag mig så less på allting, men vi ska fixa det!! Vi får bita ihop och gadda ihop oss.

    Kram❤

    // Tina

Kommentera

