Oj, redan helg igen? /gnäll

Veckan har försvunnit fort, fort. Så som barnveckor gör.

Redovisningen gick bra, men själva tentan fick släpa lite. Den ska in i veckan, förhoppningsvis tillsammans med den andra som har deadline nån gång i början av mars.

Det är rätt mycket runt mig nu, som jag väl klagat lite på. Det ser inte ut att minska direkt, heller. Och med stress kommer schismer. Verkar det som.

Veckan med liten prins har gått bra, han har jobbat ikapp bra i matten som han halkade efter lite med i förra veckan, han har gått till skolan med glädje nästan alla dagar och det har varit ”bra dagar” tycker han. Då tycker jag det också.

Själv har jag försökt plugga, försökt hantera hem och hushåll och hund och allt sånt, som hör livet till. Städa, tvätta, handla, laga mat, diska, vika tvätt osv… I en aldrig sinande ström. Göra läxorna och sitta med en prins som pluggar ikapp matten också.

Sånt där som människor som lever i par gör tillsammans ska jag hantera ensam.

Och hinna besöka min sjuka mamma dessutom, dit jag får ta buss om jag inte ska ägna 2*45 minuter åt att promenera -dessutom- vilket är i princip ogörligt när det är barnvecka och jag ska hinna rasta hunden också.

Det har blivit färre besök där än jag velat, alltså.

Vilket då får min kära bror att tycka att jag är en dålig dotter, syster, människa, världsmedborgare. Och det gör mig ledsen.

För han är fullt frisk utan kronisk värk och han har bil. Hans hemmavarande barn är i sena tonåren, vilket gör att allt hushållsarbete mycket väl kan falla på deras lott. Han har lätt att ta sig förbi vår mor på väg från jobbet, och på kvällen dessutom.

Nu är jag gnällig, men vafan, det här är min blogg. Att inte behöva sitta med läxor, att inte behöva rasta en motionskrävande hund (visst, hunden är valfri men hon finns och måste skötas) och att inte behöva göra allt det där själv, som man normalt delar på gör att han har mer tid att lägga på besök.

Men han ser det inte så och bad mig tidigare idag dra åt helvete för att jag sa att jag åker dit när jag hinner och inte när han kräver det. Han ringde mitt i förmiddagspromenaden då jag rastade både unge och hund, efter att jag fixat både två maskiner tvätt, plock/städning och frukost-grejset.

Och det gör mig ledsen. Att han ser det på det viset. Att han också har lika mycket runt sig som jag då han också är ensamstående med två barn, att det bara är han som ska göra allt, alltid, då våra andra syskon inte bor i närheten… osv.

Hade jag haft bil så hade mycket förenklats, då hade det tagit 3 minuter att köra dit och inte 45 minuter att gå. (Eller 2*29 kr i bussbiljetter om liten prins ska följa med…)

Men nu har jag inte det och min verklighet är som den är.

Det är bara att tugga i sig. Och gå vidare.

 

4 svar to “Oj, redan helg igen? /gnäll”

  1. Anna Maria Says:

    Du gör det du kan, mer kan du inte göra. Vill han att du ska åka dit oftare, får han väl låna ut bilen.

    Tro mig, Jörn skulle inte besöka oftare även om vi bodde i Oskarshamn. Du är ingen dålig människa, du är en underbart varm människa som förtjänar att ha det bra. Vilket jag bestämmer att du ska få. Det är din tur nu. Kram

  2. Peter Holmqvist Says:

    Jag förstår hur du känner det angående din mamma. Jag har själv varit där. Kram!

  3. Anna Maria – ♥

    Peter – ♥

  4. Kram vännen❤

    Du är en varm och trevlig person! Glöm aldrig det!!!

    // Tina

Kommentera

