Om jag hade varit…

…en häst, eller något annat djur, hade domen varit: ”nödslakt”.

Men nu blev det istället ”inflammationer i rygg och nacke” och jag blev ordinerad vila i 1-2 veckor, sedan sjukgymnastik. Helst skulle jag ha blivit sjukskriven dessa 2 veckor, men siddu det går inte, sa jag till tant doktorn.

Anledningen till att jag gick dit idag var att jag funderade allvarligt på att hoppa från balkongen imorse när jag  i princip stöp i backen när jag skulle gå upp från sängen. Detta pga huvudvärken som nu var inne på fjärde dygnet.

Men att hoppa från balkongen när man bor på bottenvåningen är inte sådär konstruktivt, så jag ringde och frågade sjukvårdsupplysningen om det går nåt virus med sån här långvarig svår huvudvärk men det gjorde det inte och jag skulle in och undersökas tyckte de, särskilt då jag haft näsblod ett par gånger dessutom. (Jag får det när jag är trött/stressad utan att det är nåt farligt.)

Men i princip hela min rörelseapparat är ett enda stort knyckel av ont och jag behöver gå till en sjukgymnast när jag fått några dagar med muskelavslappnande medel. Sån tur att jag bokade en tid igår, då… Men de tog också snabbsänka och hade den varit hög så hade jag inte skrivit det här nu utan varit på länssjukhuset och tagit ryggmärgsprov, för tant doktorn funderade på om jag hade hjärnhinneinflammation, detta trots att jag kunde böja hakan framåt.

En sån jävla tur att jag slapp det, då. Däremot har jag lite feber så jag måste väl lyssna (jag är jävligt dålig på att lyssna) och försöka kurera mig själv litegrann.

Sessan tog hand om min ladyhund så länge, hon cyklade en sväng med hunden och jag var väl inte tillräckligt tacksam för det då jag hade ont-som-fan när jag kom från doktorn utan jag muttrade mest över att hon hade ätit upp min choklad som jag sett fram emot att trösta mig med… Nu GÖR det inget att hon äter upp min choklad normalt sett, jag är inte snål och gniden alls, men just idag…

Nåja, hon sparade mig de kalorierna iaf. Hon hade för övrigt velat stanna kvar här och fixa till frisyren på sin fluffhund som är en smula igenvuxen, och hennes goda vän kom hit (hon har också en blå dåre, av yngre modell) dessutom men this mother kände inte riktigt att det var läge för par i blå dårar och flickfnitter och friserande så de fick ta sina fluff och gå igen.

Det är fascinerande så lika de är i sitt sätt, för övrigt. Hundar av samma ras, alltså. De är påhittiga, smarta, roliga hundar, de där blå dårarna. (Eller alla aussies, antar jag.) ”Vårat” fluff är den mogna och värdiga i sammanhanget, den andra är en slyngel som mattepersonen försöker få ordning på, de har lite delade meningar om vem som styr hemma men det har gått framåt rejält sen jag såg honom första gången.

Och jag är glad att min fina, älskade sessa har hittat vänner som är lika galna, roliga och kvicka som hon själv. De var här häromkvällen, invaderade mitt space med glada skratt, snabba skämt och gliringar kastade kors och tvärs, fyra underbara ungdomar som jag är glad att känna. ♥  (Jag morsade mig som vanligt men sånt får de fan stå ut med om de är här.)

Men nu… ska den här morsan jacka ur cybern och krypa ner i soffan och göra nåt så ovanligt som att kolla på en film. Och veva upp vindbryggan, släppa ner persiennerna och tända lite ljus.

Och tycka synd om sig.

7 svar to “Om jag hade varit…”

  1. OM du hade behövt en LP (Lumbalpunktion, för att ta prov på ryggmärgsvätskan – inte ryggmärgen..) menar du då att du fått åka till staden söder ut?!? Det måste de väl för fn klara på sjukhuset på hemmaplan! Om inte – är det dags för invånarna i stan att göra uppror!!

    Krya på dig!!

  2. U – ja, det menar jag. (Och ryggmärgsvätskeprov låter så komplicerat, enklare att skriva ryggmärgsprov för icke vårdnördar 😉 ) De gör inte såna här, eller om de inte gör dem efter 16, vad vet jag? (Jag hade tid på VC vid 15.30)

    Tina – ♥

  3. Det är ju inte ”på” dig jag ska skälla, men det är ta mig faan skandal om det inte görs på ett sjukhus!! Vad skulle hända om någon kommer in akut med meningit misstanke och så måste den stackaren åka till Kalmar.. Jösses!

  4. U – vi har inget akutsjukhus på jourtid här. Allt måste gå till endera av de två alternativen som finns… Det är den skrämmande sanningen om vårt sjukhus.

  5. Att kirurgfall fick åka 7mil visste jag sedan tidigare, men jag trodde att medicinakut fanns dygnet runt. VIsst sjukvård kostar, men det är ju tragiskt att ett sjukhus med det läget inte har allt. 7mil kan vara väldigt långt i vissa lägen..

  6. U – ja, det är väl vad alla utom politikerna tycker också.😦

Kommentera

