Att komma igång…

Det är inte alldeles lätt att komma igång. Ibland är det alldeles förgjordat svårt, faktiskt.

Det är så mycket man måste göra, fixa kaffe, läsa nyheterna, kolla facebook, platsbanken. Men dokumenten jag ska jobba med är öppna, pdf-böckerna likaså. Jag läser igenom det jag skrivit och tänker ”hur ska det här anknytas, vad är det viktiga i detta?”

Och så går tiden.

Så jag öppnar internetbanken istället. Gillar att det är fullt (?) med pengar där. Funderar över de senaste transaktionerna: ”Var det verkligen nödvändigt? Hade jag behövt göra det där?”

Och så går tiden.

Sen betalar jag räkningarna. Lägger in hyran, betalar e-räkningar. Och ser vad som finns kvar. Gillar inte fullt lika mycket men okej, det får ju gå. Det måste ju gå.

Och så går tiden.

Sen tänker jag skriva lite i min rapport. Men först måste jag fixa en mugg kaffe. När det är klart ringer telefonen och för en sekund tänker jag: ”jag svarar inte…” men som av en reflex blir det ändå ett ”Edens lustgård” när jag trycker på grön lur.

Ormen i paradiset. Som lockar stackars mig att äta av äpplet, liksom.

Och så går tiden.

När samtalet är slut så sätter jag mig. Tittar på dokumentet. Tänker: ”Men en mugg kaffe till vore ju inte dumt. Det är förresten snart lunch, jag kanske är lite hungrig?”

Och så går tiden.

Liten prins har varit hos pappa hela veckan och kommer vara aptrött när skolan är slut. Ska jag då låta honom gå på fritids till fyra och komma hem helt slut och gråtande eller ska jag hämta tjugo i två så han får koppla av lite?

Och så går tiden.

”Äsch, jag hinner nog lite ikväll också när han somnat.”

Ett svar to “Att komma igång…”

  1. En äkta högskolestudent.. ”jag ska bara..”
    När jag läste till ssk och det var hemstudier så ”skulle jag bara..” köra dammsugaren för jag kunde inte plugga och ha tanken på att jag måste dammsuga sen hängande över mig.. Sen skulle jag bara plocka i/ur diskmaskinen och kanske köra en tvättmaskin också..och sen skulle jag bara ta ut A en vända och sen… *S*

    Och när magistern skulle skrivas så var det nästan samma visa – med undantag för tvätt och A. Disken körs ju för hand här och den var ju så klart tvungen att va klar innan… och sen var det strax lunch..

Kommentera

